четвер, 5 січня 2017 р.

Апробація підручника "Основи здоров"я"

Аналіз навчального та науково-методичного апарату підручника основи здоров’я (автор Гнатюк О.В.) для 3 класу,
 2013 року видання
1.Зміст:
1.1 Відповідність чинній програмі:
Підручник відповідає чинній програмі. Прослідковується реалізація предмета «Основи здоров’я», де формуються компетентності зі збереження здоров’я учнів на основі засвоєння ними знань про здоров’я та безпеку, практичних навичок зорового способу життя.
Помітно досягається мета підручника – утвердження ціннісного ставлення самих школярів до життя і здоров’я.


1.2.Врахування вікових особливостей, доступність змісту і мови підручника:

Зміст і мова підручника доступна. Учні читають тексти, у яких речення є простими, зрозумілими і точними.
1.3.Загальна характеристика наукового викладу навчального матеріалу:
Науковість викладу навчального матеріалу зрозуміла. Нові слова – пояснюються. Тексти невеликі, наукові з різними ступенями завдань. Зустрічаються на сторінках вірші, прислів’я, загадки, ребуси, ігри. Такий вид діяльності знайомий і дуже цікавий для учнів молодшого шкільного віку.
        1.4.Спрямованість         навчального матеріалу на формування ключових і предметних компетентностей; мотивації навчання;  світоглядних позицій:

Навчальний матеріал спрямований на формування ключових і предметних компетентностей. Переконуємось, що підручник пов'язаний з навчальним матеріалом інших предметів початкової школи (природознавством, літературним читанням, фізичною культурою). Постійно є мотивування учнів до здорового способу життя і безпечної життєдіяльності, взаємозв’язку людини з природою.
       1.5.Використання інноваційних педагогічних технологій:
         Підручник передбачає колективну діяльність учнів, де є взаємодія вчителя і учня, учнів між собою. Для відпрацювання дітьми поведінкових навичок передбачено роботу у парах, групах.

1.6. Оптимальність розподілу матеріалу відповідно до норм навчального
часу:
Матеріал оптимально розподілений до норм навчального часу. Пропоновані види робіт за урок ми виконуємо.
       1.7.Відповідність  підручника принципам системності, наступності і логічної послідовності викладу матеріалу:
        Підручник відповідає принципам систематичності, наступності, логічної послідовності викладу матеріалу. Навчання йде за розділами програми, так знання набуті в попередніх класах учні поповнюють та збагачують у третьму.
       1.8.Якість та доцільність ілюстративного матеріалу (схеми, таблиці, малюнки, рисунки, фотознімки):
        Ілюстрований матеріал підручника є якісним і доцільним. Працюючи зі схеми, малюнками, фотографіями, знаками учні краще запам’ятовують матеріал, розвивають образне мислення.  Наявність ілюстрованого матеріалу стимулює дітей молодшого шкільного віку до активності на уроці.
        1.9.Використання засобів виразності і образності мови для посилення емоційного впливу навчального тексту:
         Для посилення емоційного впливу навчального тексту використано засоби виразності і образності мови. Часто на уроках учні читають вірші, аналізуючи їх, пояснюють прислів’я, відгадують загадки.
2.Методичний апарат:
       2.1.Відповідність системи питань, завдань, вправ вимогам Державного стандарту початкової загальної освіти:
       Система питань, завдань, вправ відповідають вимогам Державного Стандарту початкової загальної освіти. Вони формують здоров’язбережувальні компетентності. Це відбувається шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення здоров’я та дбайливого ставлення до нього.
        2.2.Наявність завдань різного ступеня складності:
       У підручнику наявні завдання різного ступеня складності: це може бути як відповідь на запитання, так і участь у творчих роботах.
        2.3.Різноманітність та оригінальність завдань:
       Завдання відрізняються своєю різноманітністю та оригінальністю. Вони спрямовані на розвиток  логічного мислення, пізнавальної активності учнів та розвитку творчих здібностей. Також, є рубрика «Додатковий матеріал», «Для допитливих», «Різні пам’ятки».
        2.4.Методична цінність ілюстративного матеріалу:
      Підручник містить багато ілюстрованого матеріалу, що дає можливість учню споглядати, сприймати, порівнювати. Виховуються естетичні смаки, уява, фантазія.

                         З. Поліграфічне виконання:
       3.1.Якість    естетичного оформлення:

        Дивлячись у підручник хочеться взяти його до рук і почитати, полистати. Оформлення яскраво-пізнавальне.

       3.2.Спрямованість         на розвиток естетичного смаку:

       Проглядається спрямованість на розвиток естетичного смаку. В кожному розділі підручника ілюстрації поєднані певною тематикою певного змісту.

       3.3.Дотримання    гігієнічних, поліграфічних вимог (шрифт, формат, вага):
      Формат стандартний, зручний для користування. Підручник не важкий для школяра, легкий. Можна тримати його постійно під рукою. Шрифт схожий до шрифту з дитячих книжок, легко зчитується, чіткий друк.
                      4.3ауваження та пропозиції:
Відзначаючи в цілому відповідність підручника вимогам Державного стандарту та змістовим лініям програми, схвально оцінюючі його змістове наповнення і методичний апарат, а також інноваційну структуру, вважаю за потрібне висловити деякі зауваження:
1)    В статті «Як користуватися газовою плитою» є деякі неточності на ст. 88
(Закінчивши користуватися газовою плитою, закрити кран пальника і вентиль на газовій трубі або на балоні). Потрібно закрити вентиль на газовій трубі або на балоні. А потім закрити кран пальника.
Висловлене зауваження не заперечує цінність та оригінальність підручника, навчання за яким безумовно сприяє ґрунтовному опануванню школярами основ здоров’я, причому за  своїм змістом підручник виглядає новаторським і набагато кращий ніж підручник для другого класу.

Підручник О.В. Гнатюк «Основи здоров’я 3 клас» відповідає програмі, віковим особливостям учнів і може використовуватися на уроках з основ здоров’я у 3 класі.
Рецензент:





Аналіз навчального та науково-методичного апарату підручника основи здоров’я (автор Гнатюк О.В.) для 3 класу, 2013 року видання

1.Зміст:
1.1 Зміст підручника відповідає чинній програмі для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою, яку складену за державним стандартом 2011 року.
1.2 В підручнику враховано вікові особливості третьокласників: кожна інформація супроводжується ілюстративним матеріалом та фотознімками, так як у дітей домінує навчально-образне мислення. Наявність «словникової скарбнички» забезпечує поповнення словникового запасу учнів і доступною мовою розкриває зміст нових слів.
1.3 Навчальний матеріал підручника містить такі розділи:
                 1. Здоров’я людини;
                 2. Фізична складова здоров’я;
                 3. Соціальна складова здоров’я;
                 4. Психічна та духовна складові здоров’я.
1.4 Навчальний матеріал підручнику спрямований на формування в учнів здоров’язбережувальних компетенцій шляхом багаторазового вправляння, для того, щоб в учнів виробити звичку дотримання вивчених правил.
1.5 У підручнику використано різні методи і прийоми інтерактивного навчання, що базуються на принципах активної участі учнів: рольові ігри, інсценування, моделювання, робота в парах, робота в групах та ін.
1.6 Відповідно до концепції підручника пропонується такий розподіл часу:
- на вивчення першого розділу відводиться 3 години;
- на вивчення другого розділу 7 годин;
- на вивчення третього розділу 19 годин;
- на вивчення четвертого розділу 6 годин.
1.7 Підручник відповідає принципам системності, наступності і логічної послідовності викладу матеріалу. У третьому  класі поглиблюються, доповнюються знання учнів набуті в попередніх класах. Чітко видно, що відбувається нарощування нових знань, способів діяльності на основі актуалізації і закріплення вивченого.
1.8 Підручник має багато ілюстрованого матеріалу, яскраво оформлений, малюнки чергуються з фотознімками, що забезпечує зв’язок з реальним життям. В цілому зміст ілюстрацій відповідає віковим особливостям третьокласників, але деякі фотографії мають бути чіткішими.
1.9 В підручнику використовуються поетичні твори дитячих авторів, що сприяє задоволенню естетичних потреб, закріпленню та усвідомленню вивченого матеріалу.
    
2. Методичний апарат
2.1 Система питань та завдань підручника відповідає вимогам Державного стандарту початкової загальної освіти. Кожна тема містить статтю, яка лаконічно, доступно викладена, має науковий характер.
2.2  У підручнику вміщено багато практичних робіт, які учні виконують як з вчителем у школі,  так і вдома з батьками. Враховуючи вікові особливості учнів у підручнику є велика кількість ігор. Наприклад:  гра «Вгадай, що я роблю», «Бабуся складала валізу…».
2.3 До змісту підручника вміщено вірші, загадки, прислів’я, вислови, які органічно включено до методичного апарату  підручника і передбачають не просто ознайомлення з ними, а детальне опрацювання. Наприклад, під час роботи над текстом «Що таке толерантність?», ставиться запитання проблемного характеру «Яку людину можна назвати толерантною? Як слід ставитися до людей, які мають проблеми зі здоров’ям? »
2.4 У підручнику передбачено завдання, які спрямовані на розвиток логічного мислення, пізнавальної активності, творчих здібностей. Наприклад, велика кількість проблемних завдань («Як уникнути конфлікту?»,  «Як треба діяти, якщо сталася аварія водогону?»), завдання практичного спрямування («Перевір …», «Визнач…»), пошукових завдань («чи знаєш ти ще загадки про продукти харчування? Придумай сам або знайти в книжках»). Цікавим для учнів є розгадування ребусів, також велика увага приділяється словниковій роботі, адже введено нову рубрику «Словникова скарбничка», в якій учні знайомляться з новими термінами і поняттями.
2.5 Ілюстративний матеріал цікавий і доступний для дітей.

3. Поліграфічне виконання
3.1 Підручник оформлено в естетичній формі.
3.2 В підручнику переважають яскраві кольори, ілюстрації та малюнки, які розвивають естетичний смак у дітей.
3.3 Шрифт, формат та вага підручника відповідає гігієнічним нормам.

4. Зауваження та пропозиції
      Пропоную ввести фізкультхвилинки та вправи на зняття м′язового та емоційного напруження.
Щодо фото та малюнків  -  вони яскраві, інформативні, естетично оформлені, доцільно доповнюють тексти та грають велику роль у засвоєнні знань, адже учні молодшого шкільного віку мають наочно - образне мислення,тому наявність таких ілюстрацій життєво необхідна. Але деякі фотографії мають бути чіткішими.  Наприклад, ст. 85-86 при вивчені теми «Попереджувальні знаки», фотографії не розкривають змісту даної теми.  «Дорожня безпека» ст.92-93, малюнки до теми не відповідають віковим особливостям.

5. Висновки
Матеріал підручника «Основи здоров’я», автор О.В.Гнатюк, формує здоров′язбережувальну компетентність учнів на основі оволодіння ними знаннями про здоров’я та безпеку, практичні навички здорового способу життя і безпечної поведінки, сприяє їхньому фізичному, психічному, соціальному і духовному розвитку. В підручнику чітко забезпечений зв’язок між теоретичними відомостями та практичним їх застосуванням.
Отже, правильно використовуючи в роботі даний підручник, можна ефективно формувати в учнів здоров’язбережувальну компетенцію, а оскільки це потребує багаторазового вправляння, то важливим є використання різних методів і прийомів інтерактивного навчання, що базуються на принципі активної участі учнів: моделювання, рольові ігри, інсценування.


Рецензент

1 коментар:

  1. How To Play Baccarat | Winn'nione
    How to play Baccarat online. The game 실시간 바카라 사이트 위너바카라 can be played on PC, mobile or on the phone. The first goal is to have the cards in your hand

    ВідповістиВидалити