неділя, 8 січня 2017 р.

Лабораторна робота Тема. Вивчення мінливості в рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої.

Лабораторна робота

Тема. Вивчення мінливості в рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої.
Мета: 
навчитись оцінювати ступінь і характер мінливості, ознайомитись із статистичними закономірностями модифікаційної мінливості, сформувати уміння будувати варіаційні ряди та варіаційні криві.
Обладнання:
гербарні зразки різних видів рослин (пшениця, ячмінь або інші); насіння квасолі, бобів, бульби картоплі або листки акації, клена тощо.

Хід роботи

1.    Порівняти кілька (3–5) рослин одного виду (злаки, насіння квасолі) за фенотипом (зовнішній вигляд, розміри). Визначити характерні видові ознаки в різних представників рослин. Пояснити це явище. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.    Виявити відмінності в будові різних представників рослин одного виду. Пояснити причини, що зумовили ці розбіжності. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.    Вибрати не менш як 50 рослин одного виду (або їхніх частин) за певними ознаками (наприклад, кількість темних плям на білих насінинах квасолі або довжина листків певної рослини, або кількість вічок на бульбах картоплі).


4.    Підрахувати кількість обраних показників у кожній із рослин і занести дані до таблиці:


Показник ,V












Кількість рослин , p












        
5.    Скласти варіаційний ряд (виписати всі варіанти показників, які зустрічались). ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6.    Визначити частоту зустрічальності кожного з цифрових значень цих показників та середню величину ознаки за формулою:М=∑ (V*P)÷n

де ∑ — знак суми;  V — кількісний показник даної варіанти; P — кількість рослин із даною варіантою, n — загальне число варіантів.



7.    Побудувати на підставі одержаних результатів варіаційний ряд і варіаційну криву: на осі абсцис відкласти варіанти, а на осі ординат — частоту прояву певних чисельних (кількісних) показників певної ознаки.










8.    Зробити висновок про те, що таке модифікаційна мінливість і чому вона не успадковується, про властивості та адаптивне значення модифікацій.
У висновку учні мають зазначити, що модифікаційна мінливість не успадковується, оскільки вона не зачіпає спадковий матеріал (генотип не змінюється). Модифікації мають пристосувальне (адаптаційне) значення.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Немає коментарів:

Дописати коментар