Цілі уроку: сформувати поняття про основні відділи скелета
людини, встановити особливості його будови, пов'язані з прямоходінням, трудовою та розумовою діяльностями; розвивати вміння структурувати матеріал, узагальнювати його, логічно мислити та послідовно
викладати свої думки; формулювати вміння
застосовувати на практиці здобуті
знання; виховувати вміння слухати
одне одного, стежити за культурою мовлення,
співпрацювати з учнями класу
Терміни:череп, хребет, атлант,
епістрофей.
Обладнання: таблиця «Скелет людини»,
муляжі кісток; малюнки: а).розвиток скелета
у зародка людини; б) зміна форми
нижньої щелепи з віком; в) дівчинка,
народжена із «заячою губою»; г) рухи
хребта; д) розвиток грудної клітки; книжки
«Атлас нормальної анатомії людини», «Книга для читання з анатомії», «Дитяча енциклопедія здоров'я».
Тип уроку: засвоєння
нових знань.
Вид уроку: комбінований.
Методи: пояснення, фронтальне опитування, бесіда, демонстрації.
Структура уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація
навчальної діяльності
ІV. Вивчення нового матеріалу
V.
Узагальнення та закріплення
знань.
VІ. Домашнє завдання
VII. Підбиття підсумків уроку
Хід уроку
І. Організаційний етап
Психологічна
розминка
Щоб
найефективніше організувати нашу роботу на сьогоднішньому уроці, визначимо
емоційний стан кожного з нас та цілого класу.
У вас на
партах є картки, підніміть ту картку, яка відповідає вашому настрою: червона
картка – добрий настрій, жовта – задовільний, синя – поганий, біла – складно
сказати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів на тему
«Значення опорно-рухової системи. Будова і ріст кісток»
Учні виконують
самостійну роботу на розданих картках:
1. Кісткова і хрящова тканини належать до:
А. Епітеліальна тканини; Б. Сполучна тканина;
А. Епітеліальна тканини; Б. Сполучна тканина;
В. М'язова тканина; Г.
Нервова тканина.
2. До складу кісткової тканини входять:
А. Органічні речовини; Б.
Неорганічні речовини;
В. Органічні та неорганічні речовини.
3. Клітини кісткової тканини називаються:
А. Остеоцити; Б. Хондроцити.
4. Клітини хрящової тканини називаються:
А. Остеоцйти; Б. Хондроцити.
5. Які з названих кісток довгі трубчасті:
А. Ребра; Б.
Стегнові; В. Ліктьові;
Г. Гомілкові; Д.
Фаланги пальців; Е. Лопатка.
6. Які з названих кісток плескаті:
А. Скронева; Б. Лопатка; В. Ребра;
Г. Тазові; Д. Променева; Е. Фаланги пальців.
7. Які з названих кісток мають
тільки червоний кістковий мозок:
А. Довгі трубчасті;
Б. Короткі; В. Плескаті.
8.За рахунок якої ділянки
променева кістка росте в довжину:
А. Головка; Б. Тіло; В. Проміжок між головою і тілом.
9. Яка частина кістки є кровотворним органом:
А. Окістя; Б. Хрящ; В. Кісткова тканина;
Г. Червоний кістковий мозок; Д. Жовтий кістковий мозок.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і мети уроку.
Термін «скелет» походить від. грецького слова скелетон — «висушений», що пов’язано зі стародавнім способом виготовлення скелета — висушування на
сонці або гарячому піску.
Цікавинка! З
давніх часів багато вчених Стародавньої Греції і Риму вивчали
кістки. Основоположник учення про атоми Демокрит
збирав залишки скелетів, відвідуючи кладовища. Клавдій
Гален—староримський лікар і природодослідник
— посилав своїх учнів збирати кістки ворогів, які загинули. Сам він їздив аж до Олександрії
(Єгипет), щоб вивчити там єдиний повністю зібраний скелет людини. У
середні віки церква забороняла розтинати трупи. Великий
анатом Везалій уночі тайно викрадав трупи повішених.
Великий
німецький поет і вчений Гете також
захоплювався вивченням скелета,
описував його будову і роль у житті людини.
Наука постійно прагнула до пізнання істини. І з часом багато цікавого і важливого стало відомо про скелет людини
і тварин.
III. Вивчення
нового матеріалу
1.
З'єднання
кісток
Якщо подивитися на таблицю «Скелет людини», то видно, що він
складається з кісток, які з'єднані між собою.
Розрізняють три види з'єднання
кісток.
Нерухоме
(швом, кістки черепа)
|
Рухоме (суглобами)
|
Напіврухоме
( хребці хребетного стовпа, хрящі)
|
Детальніше з типом з’єднань кісток ви ознайомитеся
самостійно, опрацювавши підручник та заповните перфокарту.
№
|
Нерухоме
|
Напіву-хоме
|
Рухоме
|
1
|
|||
2
|
|||
3
|
|||
4
|
|||
5
|
|||
6
|
|||
7
|
|||
8
|
|||
9
|
|||
1 0
|
1.Має захисне значення.
2.Кістки з'єднані швом.
3. З'єднання кісток черепа (крім
нижньої щелепи).
4. Забезпечує рухомість цього
відділу скелета.
5. З'єднання кісток тазу з
крижовою кісткою.
6. Забезпечує гнучкість хребта.
7. Кульшовий і плечовий суглоб.
7. Кульшовий і плечовий суглоб.
8. Між кістками є прошарки з гнучкої хрящової тканини.
9.Колінний суглоб, ліктьовий суглоб.
10.З'єднання тіл шийних, грудних і поперекових хребців.
Розглянемо
будову суглоба. Кожний суглоб оточений суглобовою сумкою, що утворена міцною
сполучною
тканиною. Із суглобової сумки порожнину
суглоба виділяється суглобова
рідина. Вона діє: як мастило, зменшуючи тертя в суглобах. Ззовні суглоби
укріплені зв’язками.
Суглоби
|
Одноосьові, які здійснюють рухи в одному напрямку.
Наприклад: ліктьовий.
|
Двоосьові,які здійснюють рухи в двох напрямках. Наприклад:
колінний, фаланги пальців.
|
Триосьові, які здійснюють рухи в двох напрямках.
Наприклад: кульшовий, плечовий.
|
Розрізняють такі форми суглобів:
1) циліндрична
2) блокоподібна
3)куляста
4) еліпсоподібна
2. Скелет голови, або череп
Назва частини скелету, з якої ми почнемо ознайомлення закодована на
дошці, розгадавши цифрограму ми дізнаємося ключове слово першого питання.
(
Складаємо слово, вибираючи літери, які зустрічаються лише раз в рядку.)
А
|
Р
|
Н
|
Ч
|
Р
|
А
|
Н
|
Д
|
У
|
О
|
Д
|
У
|
Е
|
О
|
Ю
|
Ц
|
Т
|
Ю
|
Т
|
Ц
|
Р
|
У
|
Е
|
У
|
О
|
Ч
|
О
|
Ч
|
И
|
П
|
Т
|
Л
|
И
|
Т
|
Л
|
Скелет голови складається з двох відділів: мозкового та лицьового
До складу мозкового
відділу черепа входить непарні кістки—потилична
і лобова, та парні — тім'яні та
скроневі.
Лицевий відділ складається з 15 кісток, найбільшими з яких є
парні виличні, верхньощелепні;
непарні нижньощелепна.
Череп.
У зв'язку з розвитком головного мозку череп — скелет голови —досяг великих розмірів. Він складається з великої кількості кісток. Зростання кісток відбувається поступово. Це тривалий
процес. Раннє окостеніння кісток черепа загрожує затримкою розвитку мозку, що призводить до
розумової відсталості.
Дно
черепної коробки являє собою ніби
мальовничий ландшафт гір, височин,
крутих схилів. Тут проходять великі нервові шляхи і кровоносні судини.
Цікавинка! Великі зміни
пройшли у найбільш великих кістках обличчя —
щелепах. У деяких предків людини були
не дві, а більше щелепних кісток. У
ссавців на все життя зберігається міжщелепна кістка. Вона займає проміжне місце між половинками верхньої щелепи, що зростаються. У мавп вона міцно з'єднана з верхньощелепною, а у людини зменшується ще до народження. Інколи краї
верхньощелепних
кісток на місці зникнення
міжщелепної кістки не зростаються,
утворюється проміжок. У таких випадках нарощується дитина із «заячою
губою». Цей недолік тепер легко усувають хірургічним
шляхом.
Нижня щелепа —
єдина рухома кістка
черепа. До моменту народження у
дитини вона слабко розвинена. З появою
зубів нижня щелепа збільшується.
У старості, в разі втрати зубів вона знову зменшується.
Розмір і форма
нижньої щелепи сучасної
людини значно відрізняються від
розмірів і форми щелеп її предків. Для людини
характерний підборідний виступ, розвиток якого пояснюють удосконаленням м'язів язика, здатністю розмовляти.
3 Скелет тулуба складається
з хребта і грудної клітки.
Хребет (утворюють 33-34 хребці):
7 шийних, 12 грудних, 5 поперекових, крижових, 4-5 куприкових хребців |
Грудна клітка
|
12 пар ребер
|
Грудина
|
Кожний
хребець (крім шийного) має тіло,
дугу і відростки. Відростків є сім. Задній
відросток непарний. Його можна
відчути на спині у вигляді горбика. Між тілом
хребця і його дугою є отвір. Отвори всіх
хребців утворюють канал хребта, в
якому міститься спинний мозок.
Хребці різних
відділів хребта мають відмінності
у формі та розмірах. Розміри
хребців збільшуються від шийного
до поперекового відділу. Перший
шийний хребець, який називають атлантом, не має тіла і побудований з
двох дуг.
Цікавинка! Перший гребець тримає на собі череп, у зв'язку з
чим давні анатоми назвали його «атлантом» —
на ім'я міфічного титана Атланта,
який за участь у боротьбі титанів
проти богів олімпійців був покараний Зевсом і повинен був тримати на своїх руках небозвід.
Другий шийний хребець
— епістрофей
— має зубоподібний відросток і
з'єднаний з атлантом. Це місце хребта дуже вразливе щодо пошкодження.
Хребет (кісткова пружина) має оригінальну конструкцію, є опорою скелета. Якщо би він складався із суцільного кісткового стрижня, то наші рухи були б дуже сковані.
Міцність,
пружність зв'язок, хрящових прошарків і
вигинів роблять хребет міцною і пружною опорою. Завдяки такій будові хребта людина може згинатися, скакати, робити перекиди, їздити верхи,
бігати. Дуже сильні міжхребцеві зв'язки дають можливість робити дуже складні рухи і разом з тим створюють надійний захист спинного мозку. Він не піддається якому-небудь механічному розтягу,
тиску за будь-яких вигинів хребта.
Дуже важлива амортизація і для
голови, яка знаходиться на хребті. Уявіть собі
різні акробатичні номери, і ви
зрозумієте, наскільки досконала рухливість і міцність хребта.
Вигини хребта відповідають впливу навантаження
на вісь скелета. Тому нижня, більш масивна частина є опорою під час рухів; верхня, вільно рухаючись, допомагає зберігати рівновагу.
S-подібні вигини хребта забезпечують його
пружність. Вони з'являються з розвитком
рухових здібностей дитини, коли вона починає держати головку,
стояти, ходити.
У людини, яка лежить, вигини менш помітні, а хребет на 2-3 см довший. Уранці зріст людини на 2—3 см більший, ніж
увечері. Довжина хребта дорослої людини
близько 70 см, у жінок він трохи
коротший. У похилому віці хребет
зменшується на 4-7 см.
Грудна клітка утворена грудним
відділом хребта, 12 парами ребер і грудниною.
Ребра — це плоскі дугоподібні кістки. Вони сполучені рухомо з хребцями і напіврухомо з грудною кісткою. Грудна кістка, або груднина, належить до плоских кісток. Одним кінцем усі ребра з'єднані з грудним відділом хребта. Другим кінцем перші сім пар ребер з'єднані з грудниною; наступні три пари з'єднані одна з одною хрящовою тканиною й утворюють реберну дугу; передні кінці 11—12 пар ребер вільно
закінчуються в м'язах черевної стінки.
Учитель. Пригадайте,
як з'єднані кістки черепа? Яке це має
значення? (Захищає головний мозок)
Ребра з'єднані рухомо. Подумайте,
яке це має значення? Дуже легко відповісти
на це питання, якщо згадати, що в грудній порожнині знаходяться легені
й серце, функції яких пов'язані зі
зміною об'єму. А робота мозку не
вимагає його рухів, і кістки черепу з'єднані
нерухомо.
Цікавинка! Цікаво, що окостеніння грудної
клітки проходить пізніше за інші кістки. До 20 років закінчується окостеніння ребер і тільки
до 30 років проходить повне
зростання частин груднини, яка складається з рукоятки, тіла груднини і мечоподібного
відростка.
Форма грудної клітки з віком змінюється. У новонароджених вона має, як правило, форму конуса з основою, зверненою вниз, як у мавп. Потім ширина грудної клітки у перші три роки збільшується швидше, ніж довжина тулуба.
Поступово грудна клітка з
конусоподібної стає округлою, як у
людини. Ширина її більша за довжину.
Як ви вважаєте, чи у всіх людей грудна клітка розвинена однаково? Звичайно, ні. Якщо порівняти спортсмена, атлета, плавця з людиною, яка не займається спортом, то найменшою буде грудна клітка у людини, що не
займається спортом. Легко зрозуміти, що розвито
грудної клітки, її рухливість залежить від розвитку м'язів. Тому у підлітковому віці 12-15 років, які займаються
спортом, об'єм грудної клітки більший на 7-8 см від їх однолітків, які не займаються спортом.
Сучасні українці зовсім не
схожі на людей, які жили на території Західної України у прадавні часи. Це були двометрові велетні з великими зубами і міцними кістками. Проте вік їх був дуже короткий 35-40 років. Про це свідчать останні розкопки археологів.
Якими насправді були наші
далекі предки?
Цікавинка!Справа в тому, що недавно
українські археологи проводили розкопки
унікальних поховань поблизу села Жукова на
Тернопільщині. Там знайшли сім
поховань та майже 2 300 уламків
глиняних посудин. Поки що важко
говорити про остаточні підсумки, бо
дослідження тривають. Люди, чи останки
відкопані в урочищі Гук у Жукові, мали черепи довгастої форми, високе чоло, важке підборіддя. Були вони кремезні, міцні, але жили дуже мало. Майже 70 % із них жили не більше 40 років.
Прадавні люди були дуже високі. Зріст чоловіків
сягав від 1,70 до 1,80 метра Усі без винятку — і чоловіки, і жінки були дуже
кремезної статури, з грубуватими рисами обличчя.
Згадувалося й те, що зуби
були великими, то виникає питання, а які щодо хвороб були ці зуби? Тодішні люди не
мали карієсу, відомо достеменно, їхні зуби мали правильний прикус і жодної цяточки карієсу! Як ви вважаєте, чим ще можна пояснити? Медики
пояснюють це тим, що у той час було добре збалансоване споживання
рослинної і тваринної їжі. Зуби у всіх людей у чудовому стані, але трохи
стерті. Очевидно, вони вживали грубу їжу, хліб, який пекли з борошна. Зерна
розтирали на кам'яних жорнах. Разом із борошном у хліб потрапляли
дрібненькі камінчики, як й стирали зубну емаль і зуби.
Учитель. Давайте поміркуємо, який скелет буде в майбутнього
покоління?
Цікавинка! Учених цікавить питання:
як відбудеться в майбутньому еволюція наших
далеких нащадків? Деякі вчені, розвиваючи фантазію, кажуть, що у людини залишиться один
шийний хребець, один грудний, один крижовий, два куприкові. Зникнуть кістки плечового,
поясу. Можливе скорочення числа пальців.
Скелет майбутньої людини є дуже потворним порівняно із сучасною.
Однак ці думки сумнівні. Наукою доведено, що
скелет людини, яка жила 50 тис. років тому, нічим не відрізняється від
скелета сучасних людей. За 50 тис. років у скелеті не виникло жодної нової
ознаки, яка б давала право говорити про новий етап розвитку людини. Подальше
удосконалення людини пов'язане тільки з розвитком її інтелекту, гармонійним розвитком духовних і фізичних сил.
4.Скелет верхніх і нижніх
кінцівок.
Поділимо клас, на дві групи, кожній групі я посилаю SMS –
повідомлення, в якому закодовано завдання, над темою якого ви спільно будете
працювати.
Код для
читання повідомлення на дошці.
2 - А, Б, В, Г
|
3 – Д, Е, Ж, З
|
4 – І, Й, К, Л
|
5 – М, Н, О, П
|
6 – Р, С, Т, У
|
7 – Ф, Х, Ц, Ч
|
8 – Ш, Щ, Ь, И
|
9 – Ь, Є, Ю, Я
|
Завдання 1.
SMS 1 – 2/3, 3/2, 6/1, 7/2, 5/2, 4/1__2/3, 4/1, 4/4, 9/1, 5/2,
4/1__4/3, 4/1, 5/2, 7/3, 4/1, 2/3, 4/3, 8/4.
SMS 2 – 5/2, 8/4, 3/3, 5/2, 4/1__2/3, 4/1, 4/4, 9/1, 5/2,
4/1__4/3, 4/1, 5/2, 7/3, 4/1, 2/3, 4/3, 8/4.
IV. Узагальнення і
систематизація знань учнів
1. Закінчіть фрази.
1)
Клітини
кісткової тканини — ... (Остеоцити)
2)
Гнучкість і
пружність кісткам надають... (Органічні речовини)
3)
Перший
хребець. (Атлант)
4)
Другий
хребець. (Епістрофей)
5)
Загальна кількість
хребців. (33-34)
6)
Кількість
шийних хребців. (Сім)
7)
Кількість
грудних хребців. (Дванадцять)
8)
Кількість
поперекових хребців. (П'ять)
9)
Кількість ребер людини. (Дванадцять)
10) Єдина рухома кістка черепа. (Нижньощелепна)
2.Заповніть таблицю.
Відділи
скелета
|
Кістки відділу
|
Тип кістки
|
Череп:
Мозковий відділ Лицевий відділ
|
||
Тулуб: хребет,
грудна клітка
|
||
Плечовий пояс
|
||
Верхні кінцівки
|
||
Тазовий пояс
|
||
Нижні кінцівки
|
V. Домашнє
завдання Опрацювати конспект та параграф
підручника. ( Якщо таблиця незакінчена, допрацювати вдома. )
Підготувати
повідомлення на теми: 1.Травми хребта. Параліч.
2.Лордоз,
кіфоз, сколіоз та їхні причини.
Немає коментарів:
Дописати коментар