Тема: . Хлоридна кислота. Хлороводень .
МЕТА: Закріпити знання учнів
про загальні хімічні властивості кислот на прикладі хлоридної кислоти;
сформувати уявлення про особливу властивість хлоридної кислоти, навчити якісно
визначати хлоридну кислоту і її солі, ознайомити з добуванням, застосуванням і
поширенням у природі хлоридної кислоти; закріпити знання правил ТБ при роботі з
кислотами в лабораторії; виховувати вміння працювати колективно, самостійно;
вміння висловлювати свою думку, аргументувати її, логічно мислити. Розвивати
вміння працювати з підручником.
ОБЛАДНАННЯ:
кристалічний натрій хлорид, концентрована сульфатна
кислота, прилад для добування хлороводню та розчинення його у воді; AgNO3 - аргентум нітрат
(розчин), індикатори, мийний засіб „Туалетне каченя”, пробіркотримач, штатив
для пробірок, пробірки.
ТИП
УРОКУ: комбінований.
Хід уроку.
І.
Організаційний момент
Психологічна розминка.
ВИЗНАЧЕННЯ
ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ
|
КОЛІР
|
ЧЕРВОНИЙ
|
ЖОВТИЙ
|
СИНІЙ
|
БІЛИЙ
|
|
ЕМОЦІЙНИЙ
стан
|
ДОБРИЙ
|
ЗАДОВІЛЬНИЙ
|
ПОГАНИЙ
|
СКЛАДНО СКАЗАТИ
|
Тепер проведемо невеличке
дослідження вашого ставлення до навчання хімії. У вас на столах є табличка:
СТАВЛЕННЯ ДО НАВЧАННЯ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Визначте яке обличчя
відображає ваше ставлення до навчання і зробіть позначку у P відповідній клітинці.
II. Перевірка
домашнього завдання.
III. Актуалізація
опорних знань.
1. З переліку речовин виберіть кислоти; Прокласифікуйте їх. Визначте
валентність кислотних залишків: CuO, NaOH, H3PO4, CO2, CaCO3, HCl, Cu(OH)2, HNO3, BaO, H2S, K2SO3, H2SO4, Al(OH)3, AgNO3, H2CO3, NaSiO3, SO3, Al2(SO4)3
2. Закінчити рівняння хімічних реакцій, вказати тип реакції:
Аl + НСl =
А1С13 + ?;
МgO + НNО3 = Н2O + ?;
К2О + Н3РО4= К3РО4
+ ?.
Сu + НС1 = ?.
3. Завдання – картки. Які речовини реагують між собою? (
позначити «+»).
|
|
H2CO3
|
H2SO4
|
HCl
|
H2O
|
O2
|
|
MgO
|
|
|
|
|
|
|
CO2
|
|
|
|
|
|
|
Ag
|
|
|
|
|
|
Бесіда.
1) що спільного у складі
хлоридної кислоти та інших представників цього класу?(атом Н)
2) Які спільні властивості зумовлює така подібність
якісного складу ?(дія на індикатори, кислий смак, взаємодія з Me, оксидами Me)
3) Чим
відрізняються кислоти за якісним складом?( різні елементи-неметали утворюють
кислотні залишки)
Наслідком цього є те, що кислоти виявляють поряд зі
спільними особливі, індивідуальні властивості, які відрізняють їх від інших
кислот. Переконатися в цьому на прикладі хлоридної кислоти - мета нашої роботи.
ВИЗНАЧЕННЯ ЗАВДАНЬ УРОКУ
|
ТВОЇ ЗАВДАННЯ
|
|
|
ЗНАТИ:
|
УМІТИ:
|
|
визначення кислот:
склад;
номенклатуру;
класифікацію;
фізичні га хімічні
властивості;
правила ТБ;
знаходження в природі:
добування;
застосування.
|
порівнювати кислоти;
писати рівняння;
читати рівняння ;
складати формули:
працювати з лаборат.
обладн.
приймати рішення в проблемних
ситуаціях
робити висновки.
|
Отже, саме
хлоридна кислота є темою нашого уроку. Коли ми вивчали класифікацію кислот,
звернули увагу, що більшість відомих кислот — це водні розчини. Без води їх
властивості змінюються. Наприклад, безводна хлоридна кислота — це
газ хлороводень. А в разі розчиненняйого у воді — це хлоридна кислота, що входить до
складу шлункового соку, допомагає перетравлювати їжу. Отже, щоб дістати
хлоридну кислоту, треба спочатку добути газ хлороводень і розчинити його у
воді.
Хлороводень
– безбарвний
газ із різким запахом, важчий за повітря, добре розчинний у воді. Під час
вдихання подразнює дихальні шляхи і викликає задуху. Нюхати його треба
обережно!В 1,3 раза важчий за повітря. У вологому повітрі “димить”, тобто з
водяною парою повітря утворює дрібні крапельки туману.
Концентрована
хлоридна кислота (масова частка HClдо 40 %) – це безбарвний розчин, який “димить” у
вологому повітрі, з різким запахом унаслідок виділення хлороводню.
В лабораторних умовах
хлороводень добувають під час взаємодії натрій хлориду з концентрованою сульфатною кислотою. При
цьому утворюються хлороводень і кисла сіль (гідросульфат натрію):
NaCl +
H2SO4 = HCl↑ + NaHSO4.
При сильному нагріванні:
2 NaCl + H2SO4(к) = 2 HCl↑ + Na2SO4.
Ø Кінець газовідвідної трубки, з якої виходить НС1не
торкається поверхні води, бо хлороводень легко розчиняється у воді з виділенням
великої кількості теплоти.
У
промисловості хлороводень добувають синтезом, тобто прямим сполученням хлору з
воднем:
H2 + Cl2 = 2HCl↑
А) Хімічні властивості:Сухий
хлороводень хімічно інертний і не реагує навіть з активними металами. За
наявності вологи такі реакції відбуваються, оскільки в реакцію вступає вже не
хлороводень, а хлоридна кислота.
ХІМІЧНІ
ВЛАСТИВОСТІ ХЛОРИДНОЇ кислоти
|
ХІМІЧНІ
ВЛАСТИВОСТІ
|
РІВНЯННЯ РЕАКІЇ
|
ТИП РЕАКЦІЇ
|
|
1. Зміна забарвлення
індикаторів
|
лакмус синій
метил.оранж.
фенолфталеїн ; діамантовий
зелений
|
|
|
2 Взаємодія з Me, що
розміщені у витиску
вальному ряді металів
зліва (до) водню (Н2)
|
Mg + НС1 =
Zn + НС1 =
Cu + НС1 =
|
: і
заміщення
|
|
3 Взаємодія з
основними оксидами
|
Fe2O3 + НС1 =
CuО + НС1 =
|
обміну
|
|
4.Взаємодія з розчином
солі - аргентум нітрату.
AgNO3
|
AgNO3 + НС1 =
|
обміну
|
1.
Діє на індикатори:
В чотири пробірки обережно налийте по
1 мл. хлоридної кислоти. Додайте до кожної з них по одному індикаторному папірцю
- лакмусу, метилового оранжевого, фенолфталеїну та кілька крапель діамантового
зеленого.
1. Що
спостерігаєте ?
2. Обговоріть
результати досліду в групі.
3. Оформіть
результати досліду в таблицю.
Зміна забарвлення індикаторів в
хлорид ній кислоті.
|
ІНДИКАТОР
|
колір індикатора В кислоті
|
|
1. лакмус
|
|
|
2.
МЕТИЛОВИЙ ОРАНЖЕВИЙ
|
|
|
3.
ФЕНОЛФТАЛЕЇН
|
|
|
4 .
ДІАМАНТОВИЙ
ЗЕЛЕНИЙ
|
|
2.
Взаємодіє з металами:
1. У вас є три пробірки з металами:
в І - порошок (Mg) магнію:
в II - порошок (Zn) цинку:
в III - шматочки (Сu) міді.
Долийте в кожну з них
розчин НС1,
2. Що спостерігаєте ?
3. Обговоріть результати досліду в групі,
4.
Оформіть
результати досліду в таблицю. Взаємодія хлоридної кислоти з металами.
|
МЕТАЛ
|
Виділення водню (Н2)
|
Рівняння хімічної реакції:
|
|
Mg
|
|
Mg + НС1 =
____ + Н2Ó
|
|
Zn
|
|
Zn + НС1
=____ + Н2Ó
|
|
Сu
|
|
Сu + НС1 =
|
3. Взаємодіє
основними оксидами:
1. У вас є три пробірки з основними оксидами (оксидами
металів) в
І) Fe2О3
ІІ) СuО
ІІI) MgO
Додайте в кожну по 1 мл
розчину хлоридної кислоти. Пробірку II з СuО прогріти в полум'ї пальника.
2. Що спостерігаєте ?
3. Обговоріть результати досліду в групі.
4. Оформігь результати досліду в таблицю.
Взаємодія хлоридної кислоти з основними оксидами.
|
оксид
|
Що спостерігаєте?
|
Рівняння реакції
|
|
I Fe2О3
|
|
Fe2О3
+ НС1 =
|
|
II CuO
|
|
CuO
+ НС1 =
|
|
III MgO
|
|
MgO
+ НС1 =
|
|
|
||
4. Взаємодія з розчином солі - аргентум нітрату AgNO3:
1. У вас є дві пробірки. В одній міститься розчин хлоридної
кислоти, в другій - мийний засіб „Туалетне каченя” (біле). Додайте в кожну з
них по І мл. розчину аргентум нітрату AgNО3
2. Що спостерігаєте?
3. Обговоріть результати досліду в групі.
4. Оформіть результати досліду в таблицю.
Якісна реакція на хлоридну кислоту:
|
реактиви
|
Що спостерігаєте СПОСТЕРІГАЄТЕ
|
Рівняння реакцій
|
|
І НС1
II „Туалетне каченя“
|
|
НС1 + AgNO3=
|
Утворюється білий осад , який не розчиняється ні в кислотах , ні у воді –
це є якісна реакція на НС1 і її солі.Цією особливою
властивістю користуються, щоб розпізнати хлоридну кислоту серед інших кислот.
Б) ЗАСТОСУВАННЯ ХЛОРИДНОЇ КИСЛОТИ:
Установіть відповідності між властивостями і
застосуванням хлоридної кислоти. (Поставте стрілки)
ЗАСТОСУВАННЯ ХЛОРИДНОЇ КИСЛОТИ
|
НCl
|
Для добування хлоридів Me
Для очищення поверхні Me від оксидів
Для добування H2 в лабораторії
В медицині, як замінник шлункового соку
У харчовій промисловості (кухонна сіль, та інші.)
У шкіряній промисловості (для обробки шкіри перед
хромовим вичиненням)
У хімічних лабораторіях.
|
V. Закріплення вивченого:
Складіть
рівняння можливих реакцій хлоридної кислоти із запропонованими речовинами:
|
|
|
|
|
|
|
CaCO3
|
|
MgO
|
|
Hg
|
|
Na2O
|
|
|
AgNO3
|
|
|
|
|
Mg
|
|
|
CO2
|
|
|
NaOH
|
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ:
ОЦІНІТЬ СВОЮ РОБОТУ НА УРОЦІ
|
ВЗАЄМООЦІНКА
|
САМООЦІНКА
|
ОЦІНКА
ВЧИТЕЛЯ
|
|
(за
хімічний диктант)
|
(за хім.рівняння)
|
(за роботу
на уроці)
|
-
Які
труднощі виникли в процесі заняття?
VII. Домашнє
завдання: Вивчити відповідний параграф підручника.
Творча лабораторія (Для охочих
поглибити знання):
1.
Як почистити заіржавілий замок, не розбираючи
його ?
2.
Як позбутися підвищеної кислотності грунтів ?
Немає коментарів:
Дописати коментар