Тема: Ферум: будова атома, поширення в
природі. Фізичні властивості. Хімічні властивості:
взаємодіям киснем, галогенами, сіркою,
водою, кислотами, солями
Цілі: сформувати поняття про хімічний
елемент Ферум та залізо як просту речовину, утворену цим елементом;
розширити поняття учнів про вміст елементів у земній корі;
розглянути фізичні властивості заліза; формування навичок критичного
мислення, розвивати пам'ять, формувати науковий світогляд;
здійснювати екологічне виховання, виховувати інтерес до предмета.
Тип
уроку: формування нових знань.
Обладнання: колекція
порід та мінералів, речі із заліза, відновлене
залізо, набір для лабораторного досліду.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності
Девіз уроку: «Все пізнається в порівнянні.
Від аналізу до структури, а від неї — до властивостей і застосування».
1.
Давні
єгиптяни називали його «ваапеле», що означає
«те, що народилося в небі».
2.
Давні
копти називали його «каменем неба».
3.
Вироби з
нього цінувалися дорожче за золото. Під
страхом смерті заборонено носити зроблені з цього металу прикраси.
4.
Давньогрецький географ та історик Страбон писав, що в глибині Африки живуть племена, які за злиток цього металу дають десять злитків
золота.
5.
В «Одіссеї» Гомера розповідається про те, що переможцям спортивних змагань вручали шматок цього
металу та шматок золота — найцінніші
на ті часи коштовності.
6.
Алхіміки вважали його дуже неблагородним металом, який не вартий того, щоб ним займатися. Це
дуже м'який метал. Ножем, зробленим з цього
металу, не можна обстругати навіть дерев'яної
палички.
Учитель
пропонує учням розшифрувати
Ви, напевне, здогадалися, про який метал йде
мова. Але для того, щоб переконатися чи вірні ваші здогадки – розгадаймо шифрограми,
ключовими словами яких буде тема уроку.
Для
читання шифрограми використовуються тільки ті літери, які в
рядку прямокутника зустрічаються один раз.
3
|
п
|
А
|
и
|
п
|
и
|
в
|
л
|
м
|
І
|
м
|
в
|
І
|
п
|
3
|
І
|
о
|
п
|
о
|
ф
|
н
|
е
|
н
|
о
|
У
|
н
|
р
|
У
|
н
|
У
|
У
|
л
|
ю
|
м
|
ю
|
л
|
Відповідь:
Залізо. Ферум.
ІІ.
Повідомлення теми та мети уроку
Учитель. А як називається
хімічний елемент, з якого утворене залізо?(Ферум)
Отже, тема нашого уроку... ( Читає з дошки.) Подальшу
роботу ми проведемо у вигляді «усного журналу», тобто
майже кожен з вас отримав певне питання, на яке ви повинні були підготуватися.
Отож, розпочинаємо наш «Усний журнал». Звичайно, з
моєю допомогою.
Відкриваємо
«Журнал знань» і ознайомимося ще з одним хімічним елементом періодичної
системи. З першою сторінкою нас ознайомить:
Сторінка 1. «Паспорт»
елемента.
На дошці
таблиця у вигляді паспорта.
Паспорт
Хімічний
знак: Fе
Відносна
атомна маса: 55,847
Порядковий
номер: 26
Схема
будови атома: +26 Fе )2)3)14)2
Учень
розповідає про місце знаходження елемента у Періодичній системі
й одночасно запитує дані навпроти «паспорта».
Ферум знаходиться в побічній підгрупі VIII
групи IV періоду. В атома Fе, крім двох s-
електронів зовнішнього шару, є ще шість d-електронів передостаннього, третього шару. В
утворенні валентних зв'язків Феруму особливо активну участь
беруть шість електронів — два із зовнішнього і чотири із передостаннього
шару. Для Феруму найхарактернішими є ступені окиснення
+ 2 і +3. Проста речовина, яка складається з елемента Феруму, називається залізо.
До яких речовин — металів чи неметалів — ми
могли б віднести залізо, користуючись практичними знаннями і
подивившись на речі, які виготовлені із заліза? (Демонструє
учням речі із заліза.) (Залізо — метал)
Сторінка
2. Поширення в природі.
За поширенням у природі Ферум посідає четверте місце серед елементів. (Третє — алюміній).
Ферум
входить до складу багатьох гірських порід. Важливими залізними рудами є:
магнітний
залізняк — Fе304;
червоний
залізняк— Fе20з;
бурий залізняк — Fе203 •Н20, 2Fе203•ЗН20;
шпатовий
залізняк — FеС03.
Роздаю
колекцію з мінералами та
залізними рудами. Учні розглядають і записують їх формули.
Учені, а чи
пам’ятаєте ви, ще з уроків географії родовища залізних
руд в Україні:
- Криворізький
залізорудний басейн.
- Кременчуцький басейн
(Полтавська обл.). Запаси — 4 млрд т. Fе = 27-40%.
- Білозерський
басейн (Запорізька обл.). Fе = 58-61
%. Шахтний.
- Керченський
басейн. S=1 тис. км2. Запаси
— 1,8 млрд т, Fе = до 40 % (бурий).
Походження органічне.
- Нікопольський басейн —
один з найбільших у світі (Дніпропетровська і Запорізька обл.). S =
520 км2; Запаси — 2 млрд т.
Уміст Fе в земній корі — 4,65 % (об'єм),
а в організмі людини (вагою 70 кг) — 5 г Fе.
Сторінка
3. Біологічна роль.
З наступною
сторінкою з журналу «Знання» нас ознайомить: … , де йтиме мова про
біологічне значення у житті організмів сполук
Феруму.
Біологічна роль Феруму надзвичайно важлива.
Ферумовмісний білок гемоглобін транспортує кисень від
легень до тканин усіх органів. Фізіологічний розпад
еритроцитів, котрі містять гемоглобін, супроводжується щоденним
звільненням 40-80 мг Феруму, який депонується в печінці та селезінці.
У печінці, селезінці, кістковому мозку і слизовій оболонці кишечнику
міститься запасний тривалентний Ферум у вигляді сполуки, яка називається
ферритин. Ферум міститься і в м'язовій тканині, особливо його багато в серцевому м'язі.
Комплексна сполука, що містить Ферум, входить до складу
ферментів каталази і пероксидази.
Добова потреба у Ферумі дорослої людини становить 11 - 30
мг і різко зростає в разі м'язових навантажень.
Якщо вміст Феруму в організмі різко зменшується,
у людини з'являється втома, порушується концентрація уваги,
ослаблюється імунітет, виникають депресивні явища, сухість шкіри,
крихкість нігтів, починає випаданні волосся, тьмяніють губи. Нестача Феруму
в продуктах харчування призводить до анемії.
В організм людини Ферум надходить з водою та
продуктами харчування. У тілі людини масою 70 кг міститься 4—7 г Феруму.
Багато Феруму в часнику, цибулі, молодій кропиві, моркві, яблуках,
винограді, гранатах, сушених абрикосах, рибі, м'ясі, молоці.
Цікавинка! Кров людини
червона, бо містить тривалентний Ферум, а кров деяких
червів має зелений колір, адже до її складу входить двовалентний Ферум.
Сторінка 4. Фізичні властивості
заліза.
Для того, щоб ми ознайомилися з фізичними
властивостями заліза нам потрібні скріпки, які в кожного з вас знаходяться на
столі. Будемо разом вивчати його фізичні властивості, а дані записувати в
таблицю.
Дія 1. Розгляньте
скріпку. Якого вона кольору? Який має агрегатний стан? Перевірте,
як діє на неї магніт?
Дія 2. Обережно опустіть сталеві скріпки у стакан з водою. Потонули вони чи ні? Який висновок щодо густини заліза та його сплавів можна
зробити?
Дія 3. Візьміть
сталеву скріпку й спробуйте її розігнути. Чи багато зусиль вам
знадобилося для цього? Про яку фізичну властивість заліза свідчить цей
дослід?
Дія 4. Приготуйте
суміш піску та залізних ошурок, а потім піднесіть до неї
магніт. Чи зберігає залізо свої фізичні властивості, перебуваючи в суміші з піском?
Зробіть висновок і заповніть таблицю.
Характеристики
|
Фізичні
властивості заліза
|
Агрегатний
стан
|
Твердий
|
Колір
|
Сріблясто-сірий
|
Металічний
блиск
|
Є
|
Пластичність
|
Пластичний і м'який
|
Густина
|
7,87 г/см3
|
Розчинністьу
воді
|
Не розчиняється
|
Тепло-, електропровідність
|
+
|
Температура плавлення
|
1 539 °С
|
Температура кипіння
|
2740 °С
|
Сторінка 5. Хімічні властивості.
Залізо
належить до металів середньої хімічної
властивості.
Взаємодія з киснем. (Дослід)
До тонкого сталевого дроту прикріпимо сірник, запалимо його і швидко опустимо в циліндр, заповнений киснем. Від сірника, що горять, займеться й залізо. Воно горіть, розкидаючи яскраві іскри залізної окалини.
ЗFе+202=Fe304
— Напишіть рівняння реакції, яка відбувається на поверхні залізного виробу у вологому повітрі. Що таке корозія? її суть? (Руйнування
металів...)
4Fе + 302 = 2Fе203
+ 02=
Fe3O4 ( з киснем, горить)
+ S = FeS ( з неметалами, при нагріванні)
+ Cl2 = FeCl3 ( з неметалами, при нагріванні)
Fe + H2SO4
= FeSO4
+ H2 (взаємодіє з кислотами, з конц., ні - пасивує)
+ HCl = FeCl2
+ H2 (взаємодіє
з кислотами, з конц., ні - пасивує)
+
CuSO4 =FeSO4 + Cu (взаємодіє з солями. Чи з усіма солями буде взаємодіяти Fe? ( Ні, лише з солями , до складу яких входять
менш активні метали).
(Якщо мало
часу, дописати вдома!
Сторінка 5. Виплавка заліза
Хімічний
технолог. Залізну руду змішують з
коксом та вапняком, одержуючи
агломерат. Агломерат завантажують у
доменну піч і нагрівають дo температури понад 1500 °С. Залізо плавиться, а більшість домішок спливає на поверхню, після чого їх видаляють. Одержаний сплав називається чавуном. Він ще містить домішки, наприклад вуглець, але після подальшої
термічної обробки його можна заливати у форми для виготовлення різних деталей. Яких саме? (Труби,
дріт,
скріпки)
Сторінка 6. Застосування.
Учні розглядають таблицю намальовану на дошці.
1. Каталізатор.
2.Засіб від недокрів'я.
1.
Осердя для
електромагнітів.
2.
Чавун і сталь
(див. § 31).
Сторінка 7. «Наукова лабораторія»
Розв'язування задач
Задача (усно)
1. Для нормального розвитку дитина повинна щодоби з харчовими продуктами отримувати 2 мг
Феруму. Скільки ягід полуниці вона повинна
з'їсти, якщо відомо, що середня маса ягоди 50 г, а вміст Ре становить 0,54 мг/ 100 г? (Чотири ягоди)
2. Обчисліть масову частку Феруму в
складі його природних мінералів. У якому з них масова частка Феруму найбільша?
Найменша?
Fe2O3 (70 %) , FeCO3 (48,3%)
Fe3O4 (72,4 %) , FeS2 (46,7%)
ІV.Рефлексія
Стратегія
«Рюкзак»
Вирушаючи в похід, ми беремо із собою
необхідні речі. Закінчуючи сьогоднішній урок, ми з вами теж повинні зібрати рюкзак, щоб
узяти в дорогу знання, вміння — рецепти досягнення успіху. Отже, збираємо
рюкзак.
(Учні
називають ключові поняття теми, наприклад залізо, Ферум,
сталь, магнетит і т.
V. Домашнє завдання
(Записане на дошці.)
1. Дописати рівняння реакції.
2. Опрацювати § 37 «Ферум». Виконати вправи на ст..142. №230,
231, 232.
3. Підібрати
загадки, прислів'я, приказки про залізо.
Немає коментарів:
Дописати коментар