Тема уроку: Прості речовини метали і
неметали. Оксиген. Кисень, склад його
молекули, фізичні властивості кисню.
Мета: повторити
класифікацію речовин; закріпити знання учнів про елементи метали і неметали та
прості речовини на прикладі Оксигену й кисню; дати поняття про Оксиген –
хімічний елемент і кисень – просту речовину; ознайомити учнів з поширенням
кисню в природі, його фізіологічною дією; розвивати вміння учнів самостійно
здобувати знання , використовувати раніше набуті знання в новій навчальній
ситуації; виховувати творчу , допитливу особистість.
Обладнання: періодична система
хімічних елементів, модель молекули кисню, хімічний диктант для учнів
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку:
І. Організаційний етап уроку
Привітання вчителя. Емоційне налаштування учнів на урок.
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної
діяльності.
Учитель: Ми розпочинаємо роботу над темою «Прості речовини метали і неметали».
Сьогодні ми познайомимось з хімічним елементом Оксигеном і утвореною ним
простою речовиною киснем, дізнаємось про те, чому хімічний елемент Оксиген
вважають одним з найпоширеніших в природі, а речовину кисень – найважливішою в
житті живих організмів. Отримані на уроці знання знадобляться вам не лише на
наших наступних уроках , а і у вашому повсякденному житті. Відомий вчений Й. Я. Берцеліус зазначав:
«Кисень – це речовина, навколо якої обертається земна хімія». Отже, вперед за
новими знаннями.
Запишіть тему уроку в зошит.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Метод «Мікрофон»
·
Що таке хімічний елемент?
·
Що таке речовина?
·
Які речовини називаються простими?
·
Які речовини називаються складними?
·
На які дві групи можна умовно поділити всі хімічні
елементи?
·
Які фізичні властивості характерні для металів?
(демонстрація зразків металів)
·
Які фізичні властивості характерні для неметалів?
Куди необхідно дописати О2 і Сu ?
Вчитель: Одним з найпоширеніших
хімічних елементів на нашій планеті є Оксиген, який утворює просту речовину кисень.
·
Напишіть хімічний символ елемента Оксигену.
·
Яка відносна атомна маса Оксигену?
·
Яку валентність проявляє Оксиген у сполуках?
·
Яка хімічна формула кисню?
·
Яка відносна молекулярна маса речовини кисню?
Відповіді
учнів учитель записує маркером на ватмані, що прикріплений на класній дошці.
Відомості про ...
|
|
Оксиген
|
Кисень
|
Хімічний символ - О
Аr (О) = 16
Валентність - ІІ
Розташування в ПС: порядковий
номер – 8, 2 період, VІ група
Будова атома: Оксиген містить 8
протонів і 8 електронів
|
Проста речовина, неметал
Хімічна формула - О2
Мr (О2) = 32
Компонент повітря (1/5 об’єму
повітря)
Невелика кількість кисню розчинена у природній воді
|
Учні дану таблицю переносять в робочий зошит.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Поширеність Оксигену в природі.
Бесіда вчителя з
учнями: Хімічний елемент Оксиген можна з повним
правом назвати всюдисущим. Чому ж?
Спробуємо розібратися. Якби ми вигукнули : «Оксиген!», ехо пішло б звідусіль: з
– під землі, бо пісок, глина, багато гірських порід і мінералів містять
Оксиген; з морів та річок, бо він входить до складу молекули води; з повітря (
чому?), бо 1/5 об’єму повітря – це проста речовина кисень, молекула якої
утворена двома атомами Оксигену. Навіть у живих організмах багато Оксигену.
Я скрізь навколо тебе є, бо
Оксиген – ім’я моє.
Я у деревах, у траві, в твоїх я
жилах, у крові.
Кисень.
Бесіда вчителя з
учнями: Про
роль кисню в природі написані тисячі книг. Усі живі організми дихають
киснем і в безкисневій атмосфері просто
не можливе життя. Лише деякі мікроорганізми – анаеробні бактерії, живуть без
кисню. Без кисню неможливий процес горіння.
Питання до учнів: 1.Згадайте з уроків
біології, природознавства , завдяки якому процесу кисень відновлюється в
атмосфері? (процес фотосинтезу)
6 СО2 + 6 Н2О
→ С6Н12О6 + 6 О2
Робота з підручником: Розглянути та
охарактеризувати таблицю 3 на с. 100 підручника «Склад повітря»
Робота з підручником: Прочитайте розділ «Фізичні властивості кисню»
на с. 101 підручника (2 хвилини)
Метод «Гронування»
Учні , які сидять на одному ряді (прослідкувати,
щоб їх кількість була однакова) по черзі заповнюють роздані вчителем таблиці.
Школяр, що сидить на останній парті зачитує результати роботи групи учнів. Учні
аналізують правильність заповнення таблиці.
Фізичні
властивості кисню
Агрегатний стан -
|
Запах -
|
Смак -
|
Колір
|
Температура перетворення кисню на рідину -
|
Температура перетворення кисню на тверді сині
кристали -
|
Важчий чи легший за повітря –
|
Розчинність у воді -
|
Випереджаюче завдання.
Розповідь учнів творчої групи про просту речовину
озон.
V. Закріплення нового матеріалу.
Хімічний диктант:
І. Вставте пропущені слова так, щоб вираз став
завершеним.
1.
Прості речовини поділяються на _____________ і ____________.
2.
Ядро атома Оксигену містить 8 ______________ і 8 __________.
3.
Кисень – проста речовина, утворена елементом _____________.
4.
Оксиген утворює ______ прості речовини: ______ і _________.
ІІ. Поставте знак «+», якщо твердження правильне, і знак «-», якщо хибне.
1. Озоновий шар захищає живі
організми від ультрафіолетових променів ________.
2. Кисень – типовий метал
_________.
3. Відносна молекулярна маса
кисню – 16 ______________.
4. Хімічна формула кисню – О3
_______________.
ІІІ. Доповніть речення, вставивши слова «Оксиген»,
«кисень».
1. Найбільший вміст
____________ в гірських породах і мінералах.
2. У воді розчинений
__________________.
3. В акваріумі риби дихають
_______________, розчиненим у воді.
4. До складу молекули води
входить_________________________.
Хвилинка –
цікавинка:
-
Рідкий кисень , як і залізо притягується до магніту.
-
Організм дорослого чоловіка щодоби споживає приблизно 900 г кисню, а жінки – 600 г
VІ. Підсумок уроку.
Вчитель: Дякую за вашу роботу на уроці
Оцінювання
учнів за роботу на уроці та мотивація оцінок.
Сьогодні
ми познайомились з хімічним елементом Оксигеном і простою речовиною киснем. На
наступних уроках ми дізнаємось про історію відкриття кисню, про способи його
добування в лабораторії , добудемо кисень та познайомимося ближче з поняттям
«каталізатор».
VІІ. Домашнє
завдання.
Опрацювати §16 (Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія 7 клас. – К. : Видавничий
центр «Академія», 2007)
Виконати вправи:
І група – 124; ІІ група – 124, 126.
Завдання для творчої групи:
1)Підібрати цікаві відомості про
відкриття кисню та вчених, які досліджували кисень.
2) Створити малюнки, що відображають:
склад молекули кисню; фізичні властивості кисню; речовини, які містять атоми
Оксигену.
Для нотаток.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема уроку: Добування кисню в лабораторії. Реакції розкладу. Поняття
про каталізатор.
Мета: поглибити
знання учнів про просту речовину кисень; ознайомити з історією відкриття кисню,
сформувати уявлення про реакції розкладу та каталізатори на прикладі реакцій
одержання кисню в лабораторії; підготувати учнів до практичної роботи з
вивчення кисню; розвивати вміння складати рівняння хімічних реакцій; виховувати
повагу до вчених – хіміків та їхньої праці
Обладнання: періодична система
хімічних елементів, модель молекули кисню, таблиця - схема «Досліди Дж.
Прістлі»; для проведення демонстраційного експерименту: прилад для одержання
газів, дерев’яна скіпка, вода, калій перманганат, манган(ІV) оксид, гідроген пероксид.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок - дослідження
Хід уроку:
І. Організаційний етап уроку
Привітання вчителя. Емоційне налаштування учнів на урок.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Перевірка письмового
домашнього завдання.
Робота біля
дошки: завдання для 2 учнів. Заповнити заготовлену
заздалегідь таблицю:
Оксиген
|
Кисень
|
Хімічний символ
-
Відносна атомна маса –
Положення в періодичній системі:
Порядковий номер -
Період –
Група –
Будова атома:
Число пртонів у ядрі –
Число електронів в атомі -
|
Хімічна формула –
Відносна молекулярна маса -
Тип речовини –
Будова речовини -
|
Метод «Мікрофон»
·
До складу яких речовин входить Оксиген?
·
Де проста речовина кисень поширена в природі?
·
Уявіть , що ви даєте інтерв’ю про свого друга на ім’я
кисень. Назвіть основні риси його характеру ( фізичні властивості кисню).
Звіт про
виконання творчого завдання (малюнки – схеми).
ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на нас чекає урок – дослідження, на якому
ми познайомимось з цікавою історією
відкриття кисню, довідаємось про способи добування кисню в лабораторних умовах.
Отримані знання ви зможете використати на наступних наших уроках, а також
матимете можливість розвинути свої практичні вміння та навики.
Запишіть тему уроку в робочий
зошит.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Історія відкриття кисню.
Розповідь вчителя: Історія відкриття кисню досить цікава. Ще у
VІІІ ст. китайський учений Мао – Хоа встановив наявність у складі повітря двох
газів, один з яких мав властивість підтримувати дихання і горіння. В Європі
кисень відкрили лише через 1000 років
майже одночасно два видатні хіміки - швед К. Шеєле (1771 рік ) та
англієць Дж. Прістлі (1774 рік).
Метод «Мозковий штурм»
: Розгляньте
таблицю – схему «Досліди Дж. Прістлі» і
визначте, які властивості кисню доводять дані експерименти.
Однак ці
вчені були ревними захисниками теорії
флогістону, яка стала гальмом для науки, та не зрозуміли самі важливої ролі кисню
в природі. У 1775 році французький хімік А. Лавуазьє встановив, що кисень –
складова частина повітря. Він створив кисневу теорію горіння, дослідив, що
атоми Оксигену входять до складу багатьох речовин. Тому всі лаври у відкритті
кисню належать саме А. Лавуазьє.
Звіт про роботу
творчої групи. Цікаві відомості з історії відкриття кисню і вчених, які досліджували
кисень.
Додаткові відомості
для учнів: Аптекар – академік Карл
Шеєле (1742 – 1786) – видатний шведський хімік і фармацевт – помер при спробі визначити
на смак синильну кислоту. Хіміки того часу, одержавши нову речовину, завжди
коштували її. Шеєле вперше синтезував цю найсильнішу отруту. Він описав запах
синильної кислоти як запах гіркого мигдалю.
Питання до учнів: Пригадайте одне з головних правил поводження
в хімічному кабінеті щодо можливості визначати смак речовин. Про що йдеться ?
Добування кисню в промисловості.
Розповідь вчителя.
Добування кисню в лабораторії.
Метод «Акваріум». Учні об’єднуються у малі групи
і отримують картки з переліком
формул речовин, з яких в лабораторних умовах можна добути кисень
( КМnO4 , H2O2 , H2O , KClO3 , HgO , KNO3 , Mn2O7).
Питання до групи:
Які речовини використовуються для добування кисню в лабораторії (ті, які
містять атоми Оксигену). Учні обговорюють питання і один з учасників групи
висвітлює результати роботи групи. Заслуховуються представники всіх груп і в
кінцевому результаті робиться загальний висновок.
Експериментальне
засвоєння знань.
1) Одержання кисню з калій перманганату шляхом
витіснення повітря і води (під час демонстрації учитель коментує свої дії).
Постановка проблемного
питання до учнів:
1) Яким чином можна виявити, що кисень заповнив
склянку, якщо відомо, що ця речовина газ без кольору і запаху?
2) Чому кисень витискуватиме повітря і воду?
2 КМnO4 = К2МnO4 + МnO2 +О2
2) Одержання кисню з гідроген пероксиду (під час
демонстрації учитель коментує свої дії).
H2O2
= H2O + О2
МnO2 – каталізатор.
Питання до учнів: що таке каталізатори?
Для того, щоб ви краще зрозуміли природу дії каталізатора
, я розповім вам давню легенду:
В далекій східній країні жив селянин у якого було
три сина. Коли настав його час покидати цей світ, він прикликав дітей до себе і
сказав: «Я залишаю вам у спадок все своє добро: 17 білих верблюдів. Розділіть
їх так: старший син нехай візьме собі 1/2 частину від кількості верблюдів,
середній – 1/3 , а молодший – 1/9». Після смерті батька сини замислились, як же
може старший брат взяти 1/2 верблюдів, якщо їх 17. Довго міркували брати, аж
допоки не помітили, що на чорному верблюді, завантаженому тюками з книгами, до
них наближається незнайомий чоловік. Вирішили вони запитати поради у чужинця.
Гість уважно вислухав братів, таємниче усміхнувся і порадив їм взяти його
чорного верблюда і поділити спадок згідно батькового заповіту. Отже, верблюдів
стало 18: старший брат взяв собі 9 (1/2 частину від 18), середній – 6, а
молодший – 2. Скільки ж верблюдів отримали брати – 17. А розумний чоловік сів
на свого чорного верблюда, який так і не дістався братам і поїхав далі.
Висновок: чорний верблюд прискорив події, але сам
при цьому не дістався нікому із братів. Так і каталізатори – вони прискорюють
хід хімічних реакцій, але самі при цьому не витрачаються.
До учнів: Запишемо рівняння
реакцій, в результаті яких в лабораторії теж можна отримати кисень.
1. 2HgO= 2Hg + O2
2. 2 KClO3 = 2KCl + 3O2
3. 2 KNO3 = 2KNO2 + О2
«Мозковий штурм» . Що спільного в усіх складених нами рівняннях
реакції (з однієї речовини після реакції утворюється кілька). Це реакції
розкладу. Хто з присутніх спробує дати визначення, що ж таке реакції розкладу.
V. Закріплення нового матеріалу.
«Робота в
групах»: Розставте речовини в порядку
зростання масової частки Оксисену в них: КМnO4 , H2O2 , KClO3.
З яких речовин найвигідніше добувати кисень.
Розв’язування задач.
Розрахувати в якій речовині масова частка Оксисену
більша: КМnO4,
Н2О2, KClO3.
Робота з підручником: Вправа 131 (с. 105 підручника). Закінчити
рівняння реакцій.
VІ. Підсумок уроку.
Вчитель: Дякую за вашу роботу на уроці.
Оцінювання
учнів за роботу на уроці та мотивація оцінок.
VІІ. Домашнє
завдання.
Опрацювати §17 (Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія 7 клас. – К. : Видавничий
центр «Академія», 2007)
Виконати вправи:
І група – 134; ІІ група – 134, 133.
Завдання для творчої групи.
У «Щоденнику юного хіміка – дослідника»
виконати завдання:
Написати продовження науково – фантастичного
оповідання: «Космічний корабель прибув на невідому планету. Зовнішні
аналізатори встановили відсутність у повітрі кисню…»
Питання,
які можуть допомогти:
-
Що побачили
космонавти?
-
Які умови життя
на планеті?
-
Які речовини
перестали існувати?
-
Чи може інший
елемент замінити Оксиген?
Які
умови обов’язкові для існування на планеті життя?
Для нотаток.
________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Хімічні властивості кисню: взаємодія з вугіллям, сіркою, фосфором.
Реакція сполучення. Поняття про оксиди.
Найважливіші оксиди, їх поширення в природі.
Мета: ознайомити учнів з хімічними
властивостями кисню на прикладі його взаємодії з вугіллям, сіркою, фосфором;
дати уявлення про реакції сполучення, про оксиди як складні речовини; закріпити
й розширити знання учнів про хімічні реакції; розвивати вміння складати
рівняння хімічних реакцій; виховувати спостережливість учнів.
Обладнання: прилад для одержання кисню,
калій перманганат, порошок сірки, вугілля,
червоний фосфор, ложка для спалювання речовин,
спиртівка.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок – дослідження
Хід уроку
І. Організаційна частина уроку. Емоційне налаштування на роботу
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Фронтальне бліц –
опитування:
1.
Чому про кисень говорять, що його відкрили
двоє, проте не впізнали, а третій не відкрив, зате впізнав?
2.
Основне джерело одержання кисню в природі?
3.
Основний спосіб промислового одержання кисню?
4.
З яких речовин кисень можна добути в
лабораторії?
5.
До якого типу належать реакції одержання
кисню?
6.
Що називається реакціями розладу?
7.
Які речовини називаються каталізаторами?
8.
В який спосіб можна зібрати кисень?
9.
Як перевірити наявність кисню в склянці?
Робота біля дошки. Завдання на
картках для 4 –х учнів.
Закінчити рівняння реакцій:
1)
КМnО4 = 2) Н2О2= 3) КСlО3= 4) Н2О=
Перевірка творчих
завдань із «Щоденника юного хіміка – дослідника».
ІІІ. Оголошення теми. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми досліджуватимемо хімічні властивості
кисню. Проста речовина кисень підтримує горіння. Кисню, що міститься в повітрі
досить для горіння дров у багатті, природного газу, вугілля тощо. Якщо
використовувати для горіння чистий кисень, воно відбувається інтенсивніше, в
чому ми сьогодні переконаємося, проводячи лабораторні досліди. Знання, отримані
на уроці, знадобляться вам під час наступних уроків, а також і в повсякденному
житті, коли ви стикаєтесь з процесами
горіння. Отже, за роботу, юні
дослідники. Запишіть тему уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Реакції кисню з простими речовинами.
1.
Експерементальне засвоєння знань
Спалювання неметалів у повітрі і кисні
(під час демонстрації вчитель коментує свої дії):
-фосфору
Учні записують рівняння реакції: 4Р+5О2=2Р2О5
Завдання для учнів: Перерахуйте ознаки
даної реакції.
-
вугілля
Учні записують рівняння реакції: С+О2=СО2
Завдання для учнів: Перерахуйте ознаки
даної реакції.
-
сірки (під витяжкою)
Учні записують рівняння реакції: S+ O2=SO2
Метод «Мозковий
штурм». Що спільного в складених нами рівняннях реакції (з двох речових
утворюється одна; утворена речовина складається з двох елементів, один з яких є
Оксиген).
Вчитель узагальнює поняття про реакції
сполучення і речовини оксиди та їх назви.
2.
Взаємодія кисню
1)
з металами:
2Мg+ О2=
2МgО
3Fe+ 2O2= Fe3O4
Учні розглядають малюнок 58 на
сторінці 108 підручника «Магній та його горіння на повітрі».
2)
з складними речовинами:
Питання до учнів: Як ви
вважаєте, що буде продуктами реакції горіння складних речовин?
СН4+2О2=СО2↑+2Н2О
С2Н5ОН+3О2=2СО2↑+Н2О
(демонстрація горіння спирту)
3)
Демонстрація горіння цукру за участі
каталізатора (цукор натирають попелом). Попіл –каталізатор.
С12Н22О11+12О2=12СО2+
11 Н2О
3.
Робота з підручником.
Опрацювання матеріалу таблиці 4
(ст.109 підручника) «Формули і назви деяких оксидів»
V. Узагальнення вивченого.
1. Метод «Робота в
групах»
Закінчити рівняння реакцій і
порахувати суму коефіцієнтів в кожному рівнянні реакції окремо.
1)
Lі + О2= Lі2О
2)
Са+ ... = СаО
3)
SО2+О2= SО3
4)
NО + ...= NО2
5)
... +... =Аs2О3
2. Метод «Мікрофон»
1) Що називається реакціями
сполучення?
2) Чим відрізняються реакції
сполучення і розкладу?
3) Що називається оксидами?
4) Назвати речовини –оксиди, формули
яких записані на дошці:
Nа2О, МgО, СuО, Сu 2О, Сl2О7
3. Логічні кола
Впишіть відсутні формули:

4. «Ланцюжок»
перетворень
С→СО→СО2
4.
Розв’язування задач.
5.
Задача
143 (с. 110 підручника)
Хвилинка – цікавинка.
Чи корисно дихати чистим киснем? Як це дивно ,
ні. Адже ми дихаємо киснем, розведеним інертним, по відношенню до організму,
азотом. Дихання чистим киснем можна проводити невеликими дозами впродовж
обмеженого часу. Тривале дихання чистим киснем може спричинити сильний опік
легень.
Рефлексія.
Мене звати.... Після сьогоднішнього
уроку я зрозумів (зрозуміла)....
VІ. Підсумок уроку.
Подякувати учням за роботу на уроці.
Оцінити учнів, мотивувати оцінки.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §18 §(Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія 7 клас. – К. : Видавничий
центр «Академія», 2007),
виконати вправи: І група - №136; ІІ група - №
140, 141(б)
Робота для творчої групи : скласти
«Оду кисню».
Для нотаток.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Практична робота № 3
«Добування кисню в лабораторії та вивчення його властивостей.
Мета: продовжити формувати навички
роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; навчити збирати
установку для одержання газів, збирати газ витісненням повітря і води;
формувати навички й уміння проведення хімічного експерименту й аналізу явищ, що
спостерігаються, робити висновки в ході практичної роботи; перевірити знання
техніки безпеки під час виконання практичної роботи; виховувати обережність і
охайність.
Обладнання: лабораторний штатив, пробірки,
ложечка для спалювання речовин, спиртівка, сірники, скіпка, хімічний стакан,
пробка з газовідвідною трубкою; реактиви – калій перманганат, розчин гідроген
пероксиду, вуглинка, вапняна вода, манган(ІV) оксид.
Тип уроку: практичне застосування знань,
умінь і навичок.
Хід уроку:
І. Організаційний етап уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів про правила техніки безпеки.
Інструктаж з техніки безпеки.
ІІІ. Виконання практичної роботи за інструкцією.
Учні виконують практичну роботу в парах,
користуючись зошитом з друкованою основою.
(Зошит для практичних робіт та лабораторних
дослідів. Хімія 7 клас. Автори: О. В. Богун, Л. В. Степанова. м. Вінниця)
ІV. Підсумки роботи.
V. Домашнє завдання.
Повторити §16 - 18 (Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія 7 клас. – К. :
Видавничий центр «Академія», 2007)
Тема: Поняття про
окиснення та горіння. Умови виникнення та припинення горіння.
Мета: розширити уявлення
про оксиди як продукти горіння, процес горіння, мимовільне окиснення; пояснити
умови виникнення та припинення горіння, механізм дії засобів пожежогасіння,
заходи протипожежної безпеки в побуті й на виробництві; розвивати вміння
складати рівняння хімічних реакцій взаємодії кисню з простими речовинами;
поглибити знання про склад складних речовин на прикладі оксидів; удосконалювати
навички складання бінарних сполук; виховувати такі якості в учнів, як
уважність, спостережливість та обережність під час поводження з вогнем.
Обладнання: періодична
система хімічних елементів, засоби пожежегасіння (вогнегасник, ящик з піском)
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний етап уроку. Емоційне налаштування на роботу
ІІ. Перевірка рівня навчальних досягнень учнів:
Робота біля дошки. 4 учні
отримали письмове завдання завершити рівняння реакцій:
1. а) N2+О2=
2. а) S+О2= 3. а) КМnО4= 4.
а) СН4+О2=
б) СО+О2= б) NО+ О2=
б) Мg+ О2= б) Н2О2=
Гра «Так –ні»
1.
Для дихання потрібен кисень.
2.
До складу води входить кисень.
3.
Під час горіння речовин витрачається кисень.
4.
Оксиген – це проста речовина.
5.
Кисень важчий за повітря.
6.
Реакція горіння веде до утворення оксидів.
7.
Каталізатори не впливають на швидкість
реакції.
8.
Лавуазьє створив кисневу теорію горіння.
9.
Унаслідок горіння простих речовин утворюються
оксиди.
10.
Оксиди –це речовини, що складаються з атомів
одного і того ж хімічного елемента.
11.
У процесі фотосинтезу кисень поглинається.
12.
У процесі дихання кисень виділяється.
13.
У чистому кисні горіння відбувається швидше.
ІІІ. Оголошення теми уроку, завдань та мотивація навчальної діяльності.
Тема, яку ми сьогодні опрацюємо з вами
є досить важливою, так як процес горіння може слугувати як помічником, так і
ворогом людини. Ви певно чули вислів: «Вогонь – друг, вогонь –ворог», отже
давайте визначимо, за яких умов відбувається горіння, а за яких можна припинити
процес горіння.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Горіння.
Метод «Мозковий
штурм».
Питання: За яких умов може виникнути
горіння речовини?
Метод «Велике коло»
Учні сідають по колу. Формується проблема:
«Як можна загасити полум’я». Кожен учень по черзі висловлює свою пропозицію, а
клас голосує внести чи ні її в список правильних відповідей. Всі рішення
фіксуються на дошці в дві колонки: так – ні.
Проблемне питання: За якими
ознаками відрізнити процес горіння від інших хімічних реакцій (за появою світла
і тепла)
Висновок: Хімічна реакція, під час
якої виділяється теплота і з’являється світло, називається горінням.
Окиснення.
Розповідь учителя про
процес окиснення.
Демонстрація досліду .
Реакція кисню з міддю. Завдання для
учнів: що є продуктом взаємодії, назвіть ознаки реакції, запишіть формулу
сполуки, що утворилася.
Висновок: Будь – яку реакцію речовини
з киснем називають окисненням. Багато таких реакцій відбуваються без появи
полум’я, повільно.
Приклади повільного окиснення:
ржавіння заліза, скисання молока, фруктових і ягідних соків, згіркнення масла,
псування продуктів харчування, окиснення сполук в організмі людини, які
надходять із їжею, що призводить до виділення енергії тощо.
Проблемне питання: Чи можна вважати, що в електролампочці
відбувається горіння металевої (вольфрамової ) нитки? Чому?
Скласти рівняння
реакцій:
Н2 S+ О2= NН3
+О2=
С+ О2 = Р+ О2
=
V. Узагальнення
вивченого
1. Яке явище називають горінням?
Назвіть умови необхідні для перебігу цього процесу.
2. У який спосіб можна загасити
полум’я?
3. Що таке повільне окиснення?
4. З поданого переліку властивостей
речовин виберіть ті, які роблять її придатною для гасіння полум’я: а) рідкий
стан за звичайних умов; б)
негорючість; в) безпечність для довкілля.
Рефлексія.
Мене звати.... Після сьогоднішнього
уроку я зрозумів (зрозуміла)....
VІ Домашнє завдання : §19 , вправи: І група -152, ІІ група
-152, 153.
Завдання для творчої групи. Виконайте
і запишіть в Щоденник юного хіміка – дослідника таке завдання:
На дно склянки насипте чайну ложку
питної соди і добавте 2 – 3 столові ложки оцту. Одразу почнеться реакція з
бурхливим виділенням вуглекислого газу. Після того як вона закінчиться (через 2
– 3 хвилини), запаліть закріплений на дротині сірник і повільно опускайте у
склянку. Що спостерігаєте?
Для нотаток.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема уроку: Колообіг Оксигену в природі. Застосування кисню та його
біологічна роль.
Мета: узагальнити й
систематизувати знання учнів про хімічний елемент Оксиген і просту речовину
кисень; розглянути поширення кисню в природі, колообіг в природі; з’ясувати
біологічну роль кисню; визначити рівень засвоєння основних понять, навичок
складання хімічних рівнянь, що відображають хімічні властивості кисню;
розвивати вміння використовувати раніше набуті знання в новій навчальній
ситуації; виховувати спостережливість і допитливість в учнів.
Обладнання: періодична система хімічних елементів
Д. І. Менделєєва, схема «Колообіг Оксигену в природі», картки з завданнями для
учнів
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
І. Організаційний етап уроку
Привітання вчителя. Емоційне налаштування учнів на урок.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Перевірка письмового
домашнього завдання.
Індивідуальні завдання
на картках по рівнях складності:
Початковий
рівень знань.
Хімічне лото: скласти разом дві
картки. На одній записано поняття (реакція розкладу, реакція сполучення,
горіння, окиснення, оксиди, прості речовини, каталізатор), а на іншій - визначення.
Середній та достатній рівень знань:
Закінчити рівняння реакцій:
1) Са + О2 = 2) Sі + О2 = 3) Аl + О2 = 4) Нg + О2 =
5) СО + О2 = 6) NО + О2 = 7) Н2S + О2
= 8) Р2S5 + О2 =
Високий рівень знань:
Написати рівняння реакцій , запропоновані у поданій нижче схемі:
1) W ® WО3 2) N ® NО ® NО2 3) NН3 ® N2 ® NО
Тестове завдання для
всього класу (роздруковане на листках і роздано кожній дитині)
1. Укажіть умови виникнення горіння:
а) подрібнення речовини; б) нагрівання речовин до температури
займання; в) засипання вогню
піском.
2. Укажіть умови припинення горіння:
А)розбавлення водою речовин; б) нагрівання речовин; в) припинення доступу
повітря.
3. Укажіть, які реакції є реакціями окиснення:
а) реакція
речовин з киснем; б) реакції
розкладу; в) реакції сполучення.
4. Укажіть формулу речовини , що утворюється
внаслідок горіння заліза:
а) Fе (ОН)3 ;
б) Fе3О4 ; в) FеО.
5. Позначте прізвище вченого, який створив кисневу
теорію:
а) Дж. Прістлі;
б) Мао – Хоа; в) А. Лавуазьє.
6. Позначте формулу оксиду, у якому елемент
п’ятивалентний :
а) СаО; б)
V2О5;
в) СО2.
7. Установіть послідовність одержання кисню з
калій перманганату:
а) заповнення пробірки калій перманганатом;
б) кріплення приладу для збирання газів у штативі;
в) під’єднання газовідвідної трубки до приладу;
г) збирання кисню витісненням води.
Метод «Прес – метод». За поданою формою висловити думку на тему:
корисний чи шкідливий процес повільного окиснення.
Я вважаю, що…………….. тому, що…………………. Наприклад,
…………… Висновок: ……тому…………
Перевірка виконання
творчого завдання у Щоденнику юного хіміка – дослідника.
ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми дізнаємось про колообіг Оксигену в
природі, про способи застосування кисню і про його біологічну роль. Також
розширимо ваші екологічні знання, без
яких не може обійтися жодна досвідчена людина в
сучасному світі.
Запишіть тему уроку в робочий
зошит.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Метод «Робота в
групах».
Учитель готує індивідуальний інформаційний пакет
для кожної групи учнів зі схемами, малюнками та вказаними сторінками в
підручнику з необхідною інформацією.
Група 1 – «Колообіг Оксигену»
Група 2 – «Застосування кисню»
Група 3 – «Біологічна роль кисню»
Кожна група по черзі висвітлює опрацьований
матеріал, використовуючи схеми і малюнки.
Учитель з’ясовує чи всі питання стали зрозумілими
для учнів.
Метод «Мозковий
штурм». Які заходи має здійснити людство для збереження балансу кисню в атмосфері?
V. Закріплення нового матеріалу.
Складання асоціативної
схеми.
Учні
отримують конверти з малюнками, де показано різні способи застосування кисню.
Кожна група має вибрати малюнки лише свого напрямку й закріпити їх на дошці.
І група – «Техніка»
1. компонент ракетного палива.
2. газове різання металів.
3. газове зварювання металів.
4. виробництво сталі.
5. вогневе буріння.
6. виробництво кольорових металів.
7. виробництво чавуну.
8. вибух суміші горючих речовин з рідким киснем
під час прокладання дороги.
ІІ група – «Хімічний синтез»
1. одержання нітратної кислоти.
2. одержання ацетилену.
3. одержання сульфатної кислоти.
ІІІ група – «Дихання»
1. польоти в стратосфері.
2. кисневі палатки.
3. кисневі ванни.
4. інгалятори.
5. у космічному просторі.
6. підводне плавання.
Завдання для учнів . Назвіть основні джерела
забруднення повітря.
VІ. Підсумок уроку.
Вчитель: Дякую за вашу роботу на уроці.
Оцінювання
учнів за роботу на уроці та мотивація оцінок.
VІІ. Домашнє
завдання.
Опрацювати §20 (Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія 7 клас. – К. : Видавничий
центр «Академія», 2007)
Виконати вправи: І група – пояснити на яких властивостях кисню ґрунтується його застосування;
ІІ група – складіть оповідання про колообіг Оксигену в природі.
Завдання
для творчої групи: знайдіть за
допомогою засобів масової інформації відомості про виробництва, які забруднюють
повітря. Розробіть проект усунення цих забруднень.
Випереджаюче завдання на наступний
урок: підготувати відомості з додаткової літератури про просту
речовину метал – залізо.
Тема уроку: Ферум. Залізо, його фізичні властивості.
Мета: з’ясувати
будову атома Феруму, місцерозташування в періодичній системі хімічних елементів
Д. І. Менделєєва, дослідити фізичні властивості заліза; розвивати вміння спостерігати,
аналізувати, робити висновки, працювати з підручником; виховувати інтерес до
предмета, працьовитість, наполегливість у здобутті знань, колективізм.
Обладнання: періодична система
хімічних елементів Д. І. Менделєєва, зразки заліза та предметів, що виготовлені
з даного матеріалу (цвяхи, скріпки), лабораторне обладнання – спиртівка,
пробіркотримач
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку:
І. Організаційний етап уроку.
Привітання вчителя. Емоційне налаштування учнів на урок.
ІІ. Актуалізація знань учнів.
Перевірка творчих завдань із «Щоденника юного хіміка – дослідника»
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань
уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Шановні друзі! У цій скрині знаходиться добре відома вам
речовина.
1. Алхімічний знак цього
металу - ♂, це символ планети Марс.
2. Це метал війни та миру.
3. У давнину з нього
виготовляли прикраси, які були в чотири рази дорожчі від золотих.
4. Гімном цьому металу є
Ейфелева вежа в Парижі.
Про яку речовину іде мова?
Отже запишіть у зошитах тему уроку: «Ферум. Залізо, його фізичні
властивості».
Діти, знання про метал залізо знадобляться вам не
лише на уроках хімії, а і у повсякденному житті, адже багато речей (фізичних
тіл), що оточують нас виготовлені саме із заліза і його сплавів, тому інеобхідно
знати як поводитись з ними, щоб вони довго слугували і не зашкодили.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Опрацювання
матеріалу відбувається шляхом організації роботи в малих групах .
Група 1. Розміщення хімічного
елемента Феруму в Періодичниій системі хімічних елементів Д. І. Менделєєва та
будова атома
Група 2. Валентність та заряди
йонів Феруму.
Група 3. Залізо як проста речовина
- метал.
Група 4. Фізичні властивості
заліза.
Учні опрацьовують матеріал в групах,
використовуючи підручник та додаткову
інформацію, яка була підібрана
заздалегідь.
Учні працюють за запропонованим планом.
Група1.
У періодичній системі Ферум розташований:
1) періоду __________________, ряд____________
(парний, непарний)
2) група_____________________, підгрупа_______________________
Характеристика будови атома:
Хімічний символ
|
Порядковий номер
|
Заряд ядра атома
|
Кількість електронів
|
Відносна атомна маса
|
Група 2.
Якщо кількість електронів на зовнішньому
електронному шарі атома Феруму становить
2, то валентність Феруму_____________.
Приклади сполук з неметалами, де валентність Феруму
ІІ __________
____________________________________________________________
Якщо атом Феруму втрачає 2 електрони, то на йон з
яким зарядом він перетворююється? _________________________________
Якщо кількість електронів атома Феруму, які утворюють зв’язки з атомами інших
елементів становить 3, то валентність Феруму_____________.
Приклади сполук з неметалами, де валентність
Феруму ІІІ ____________________________________________________________
Якщо атом Феруму втрачає 3 електрони, то на йон з
яким зарядом він перетворююється? _________________________________
Група 3. Що вам відомо про метал
залізо?
Приклади:
Древні
єгиптяни називали залізо «вааспере», що значить «той, що
родився на небі». Вироби з нього цінувалися дорожче золота. Серед скарбів
єгипетських пірамід, де золота дуже багато, вчені знайшли кілька прикрас з
цього металу. Давньогрецький географ і історик Страбон писав, що в глибинах
Африки живе плем’я , яке за заліза дає 10
злитків золота. Алхіміки вважали його настільки неблагородним металом, що ним і
займатися не варто.
Група 4. Використовуючи зразки фізичних тіл,
виготовлених з заліза , підручник та довідники, опишіть фізичні властивості
заліза.
1. Агрегатний стан ______________________________________
2.Колір________________________________________________
3. Наявність металічного
блиску___________________________
4. Твердість____________________________________________
5. Пластичність_________________________________________
6. Електропровідність_________________________________
7. Теплопровідність___________________________________
8. Здатність притягатися
магнітом_______________________
9. Густина___________________________________________
10. Температура плавлення_____________________________
2. Висвітлення роботи
груп.
Учні складають конспект за поданим групами
матеріалом та під керівництвом учнів 4 групи проводять лабораторну роботу по
темі: «Вивчення фізичних властивостей заліза». Результати роботи записують у
зошити з друкованою основою «Лабораторні та практичні роботи».
ІV. Закріплення нового матеріалу.
«Гронування»
На кожну парту попередньо роздаються листки паперу
, вирізані у формі ягід винограду (можна зафарбовані). Учень дає відповідь на
поставлене вчителем запитання та записує його на розданому папері. З «ягід
винограду» на класній дошці сформувати грону із вірних відповідей.
Запитання
для фронтального опитування:
1. Хмічний символ Феруму.
2. Порядковий номер
хімічного елемента.
3. Заряд ядра атома.
4. Кількість електронів в
атомі
5. Номер групи, в якій
знаходиться елемент.
6. Номер періоду.
7. Відносна атомна маса Феруму.
8. Метал чи неметал.
9. На основі якої
властивості залізо використовують для виробництва магнітів?
10.
Температура плавлення заліза.
V Підсумок уроку.
Рефлексія
-
Що сподобалось на уроці?
-
Які питання виявились важкими для розумінн?
-
Ваші емоції?
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §21 (Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія 7 клас. – К. :
Видавничий центр «Академія», 2007)
І група –
вправа 159
ІІ група – вправа 161
Творче завдання із «Щоденника юного хіміка – дослідника»:
Проаналізуй зміст вірша:
Метал
сріблясто – білий і пластичний,
Важкий , але достатньо він м’який,
Звичайно ж,
має блиск він металевий
Нелегко
плавиться, але ковкий.
Іржавлення
його не обминає.
Що він метал
важливий, кожен знає:
Без нього
хлорофіл не утворять рослини,
Він входить
до молекули гемоглобіну.
Його сполуки
вкрай поширені в природі,
З давніх –
давен стає він у пригоді
(За Л. Ф.
Ходосом)
Що це за метал?
Чи достатньо цієї інформації, щоб
визначити, про який метал ідеться?
Випиши з вірша фізичні властивості
металу.
Для нотаток.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Хімічні властивості заліза: взаємодія з киснем, сіркою.
Мета: ознайомити учнів з хімічними
властивостями заліза; розвивати вміння спостерігати хімічні реакції, в які
вступає залізо, аналізувати побачене, робити висновки, вміння складати рівняння
реакцій; виховувати наполегливість у здобутті знань, любов до науки хімії.
Обладнання: Періодична система хімічних
елементів Д. І. Менделєєва; хім. реактиви – стальна дротинка, склянка з киснем,
сірка; лабораторне обладнання: спиртівка, штатив з пробірками, пробіркотримач,
хімічні склянки; магніт.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок – дослідження.
Хід уроку:
І. Організаційний
етап уроку.
ІІ. Оголошення теми,
мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Діти, напевно серед вас
немає таких, хто б не любив мріяти, подумки переміщатися в майбутнє і уявляти
себе дорослим. Давайте сьогодні помандруємо разом в часі і представимо собі, що
всі ми вчені, науковці і працюємо в дослідницькій лабораторії. Перед нами
поставили задачу: дослідити нову для нас речовину – залізо. Дещо про залізо нам
уже відомо, бо ми не перший день працюємо над поставленим завданням, але
сьогодні нам необхідно познайомитись з хімічними властивостями заліза, бо ці
знання знадобляться нам при вирішенні питань щодо застосування заліза. Отже, на
нас чекає урок – дослідження.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Вчитель. Давайте вияснимо, що нам
вже відомо про хімічний елемент Ферум та просту речовину залізо.
Гра «Вірю, не вірю»
Поставте знак «+», якщо твердження правильне, і
знак «-«, якщо хибне.
1. Ферум – неметалічний
елемент_________________
2. Порядковий номер Феруму –
26 ________________
3. Навколо ядра атома Феруму
рухається 56 електронів __________
4. Ферум знаходиться в ІV
групі______________
5. Ферум знаходиться в 4
періоді_____________
6. Відносна атомна маса
Феруму – 56 _________
7. Проста речовина, утворена
елементом ферумом, називається залізом ___________
8. Сполуки Оксисену з
Ферумом – це оксиди феруму _________
9. Fе2О3
– це ферум(ІІ) оксид _________
10.
Залізо має здатність намагнічуватись _______________
11.
Залізо – мало пластичний
метал ___________________
12.
Залізо має жовто – червоне забарвлення _____________
13.
Залізо легше за воду ___________
14.
Температура плавлення заліза 1539 0С
______________
Обговорення результатів вправи.
Перевірка виконання
домашнього творчого завдання.
Чи достатньо інформації у вірші
, щоб визначити, про
який метал ідеться?
Зачитайте виписані з вірша фізичні
властивості металу.
ІV. Вивчення нового
матеріалу.
Вчитель. Зараз на нас чекає клопітка робота: ще більше
дізнатися про залізо, дослідити його хімічні властивості.
Запишемо у «дослідницькі журнали» тему роботи:
«Хімічні властивості заліза».
Демонстраційний
експеримент.
Учні слідкують за демонстраційним експериментом,
записують висновки, складають рівняння хімічних реакцій.
1)
Взаємодія з неметалами.
Демонстрація № 1.
Взаємодія з киснем (горіння).
На сталевій пружинці закріпити
сірник і підпалити. Коли полум’я досягне пружинки, відразу перенести її у
склянку з киснем. Дно склянки заздалегідь вкрити шаром піску.
3 Fе + 2 О2 =
Fе3О4
Демонстрація № 2.
Взаємодія з сіркою.
Виготовити суміш сірки і залізного
порошку. Продемонструвати учням, що дану суміш можна розділити магнітом. Потім
суміш нагріти. З’ясувати ознаки даної
реакції (зміна забарвлення, магнітом розділити утворену речовину не можливо)
Fе + S = FеS
Взаємодія з хлором.
2 Fе + 3 Сl2 =
2 FеСl3
До учнів: до
якого типу належать дані реакції? (сполучення).
2)
Взаємодія з водою.
3 Fе + 4 Н2О =
Fе3О4 + 4 Н2↑
Складання
рівнянь хімічних реакцій (учні по черзі працюють біля дошки).
1) Fе + Вr2 →
2) Fе + N2 →
3) FеО + О2 → Fе2О3
Ланцюжок перетворень.
1) КМnО4 → О2
→ Fе2О3
2) КСlО3 → О2
→ FеО
Розв’язування задач
Задача 1. Масові частки Феруму та
Оксисену в природному мінералі становлять, відповідно, 72,41% та 27,59%.
Знайдіть формулу мінералу.
Задача 2. Яка маса заліза
вступила в реакцію із 8 г
сірки, якщо утворилось 22 г
сполуки FеS?
V. Узагальнення вивченого
матеріалу.
Вчитель. Наша науково –
дослідницька робота відзначається вагомими результатами, адже
1) ми дізналися про… (учні закінчують речення по
технології «Незакінчене речення»)
2) підібрати сенкани до слова залізо
(пластичне, тугоплавке, хімічно активне…)
VІ. Підсумок уроку.
Оцінювання учнів, оцінювання мотивувати.
Рефлексія.
Учні закінчують речення «Мені було…, тому що…»
VІІ. Домашнє
завдання.
Опрацювати §21 (Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія 7 клас. – К. :
Видавничий центр «Академія», 2007) (с. 121 – 123)
І група – вправа 162
ІІ група – вправа 163, задача 166.
Випереджуюче завдання:
І та ІІ групи - З’ясувати про
поширеність Феруму в природі.
ІІІ та І V групи – Де і як застосовують залізо.
Для нотаток.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Поширеність
Феруму в природі. Застосування заліза. Руйнування (іржавіння) заліза.
Мета: ознайомити учнів із поширеністю
Феруму в природі, із галузями застосування заліза; поглибити знання учнів про
хімічні властивості заліза на прикладі іржавіння заліза; познайомити учнів із
способами захисту від корозії; розвивати вміння складати рівняння хімічних
реакцій;працювати самостійно із додатковою літературою; виховувати
наполегливість у здобутті знань, інтерес і любов до науки хімії.
Обладнання: Періодична система хімічних
елементів Д. І. Менделєєва, таблиця «Застосування заліза», картки із
завданнями.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
Привітання вчителя. Емоційне налаштування учнів на урок.
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
учнів.
Вчитель. Сьогодні ми з вами
познайомимось з поширеністю Феруму в природі, із галузями застосування заліза
та дізнаємось про такий негативний хімічний процес як корозія.
Але перш ніж отримати нові знання, давайте
пригадаємо, що ми вже знаємо про хімічний елемент Ферум і просту речовину
залізо, адже саме на основі цих знань будуть ґрунтуватися відомості про
поширення Феруму в природі, про застосування заліза і іржавіння заліза.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Робота з картками по рівнях складності.
Картка № 1 (6 балів)
1. Позначте відносну атомну масу Феруму.
а) 55; б) 54; в) 26;
г) 56.
2. Випишіть формулу ферум(ІІ) оксиду
а) Fе3О4; б)
FеО; в) Fе2О3; г) FеS
3. Позначте суму коефіцієнтів у рівнянні, поданому схемою:
Fе + О2
= Fе3О4
а) 3; б) 4; в) 4;
г) 6.
Картка № 2 (6 балів)
1. Позначте порядковий номер Феруму в періодичній системі
а) 56; б) 26; в) VІІ;
г) 4.
2. Позначте властивості заліза на основі яких воно добре кується:
а) крихкість; б) висока температура
плавлення; в) пластичність; г)намагнічування.
3. Позначте суму коефіцієнтів у рівнянні, поданому схемою:
Fе + Сl2
= FеСl3
а) 5; б) 6; в) 7;
г) 8.
Картка № 3 (9 балів)
1. Запропонуйте спосіб розділення суміші порошку
заліза із кухонною сіллю.
2. Допишіть вираз, щоб він став завершеним:
Заряд ядра атома Феруму______________
3. Допишіть продукти реакції та перетворіть схему
у відповідне рівняння: Fе + О2
→
Картка № 4 (9 балів)
1. Запропонуйте спосіб розділення суміші порошку
заліза і алюмінію.
2. Допишіть вираз, щоб він став завершеним:
Сполуці з назвою ферум(ІІ) сульфід відповідає
формула ______________
3. Допишіть продукти реакції та перетворіть схему
у відповідне рівняння: Fе + Сl2
→
Картка № 5 (12 балів)
1. Охарактеризуйте положення Феруму в періодичній
системі хімічних елементів Д. І. Менделєєва.
2. Напишіть рівняння реакції між:
а) залізом і азотом; б) магнієм і киснем.
Вкажіть до якого типу належать дані реакції.
3. Напишіть рівняння реакції за поданою схемою:
1) КСlО3 → О2
→ Fе3О4
Картка № 6 (12 балів)
1. Охарактеризуйте будову атома Феруму .
2. Напишіть рівняння реакції між:
а) залізом і киснем з утворенням сполуки
тривалентного Феруму;
б) сірки з киснем.
Вкажіть до
якого типу належать дані реакції.
3. Напишіть рівняння реакції за поданою схемою:
1) КМnО4 → О2
→ Fе2О3
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Поняття про
корозію. Розповідь вчителя з елементами бесіди з учнями.
Учні складають
короткий конспект.
Корозія – руйнування заліза під дією води і кисню.
4 Fе + 6 Н2О + 3 О2
= 4 Fе(ОН)3
Негативні наслідки корозії:
-
щорічно приблизно 1/5 всього виробленого металу
втрачається від корозії;
-
виходять з ладу короновані деталі машин, обладнання ,
споруд;
-
забруднюється довкілля;
-
дорого коштує захист від корозії.
Способи захисту від корозії:
-
покриття залізних виробів фарбою;
-
нікелювання заліза;
-
оцинковування заліза;
-
покриття емаллю;
-
покриття антикорозійними оліями (мастилами)
Хвилинка – цікавинка.
Неподалік від Делі – столиці Індії –
була побудована знаменита колона. Важить вона близько 6,5 тонн. Її висота
більше 7 м ,
діаметр – від 42 см
в основі й до 30 см
угорі. Вона була поставлена в 415 році на честь царя Чандрагупти ІІ, і до сьогодні її не зруйнувала іржа. Як
ви вважаєте, чим можна це пояснити?
2. Опрацювання
матеріалу, що був даний «домашнім групам» як випереджуюче завдання.
І і ІІ «домашні групи» - поширення Феруму в
природі (І група -з підручника; ІІ група – додаткова інформація*)
ІІІ і ІV «домашні групи» - застосування заліза
(ІІІ група -з підручника; Іl група – додаткова інформація).
«Ажурна пилка».
Учні з «домашніх груп» отримують позначки різних
кольорів. Для передачі засвоєної вдома інформації учні з «домашніх груп»
розходяться по «експертним групам» по кольоровій гамі. У кожній «експертній
групі» учні обмінюються інформацією.
Під керівництвом вчителя та за інструкцією
однокласників учні складають конспект уроку.
Поширення Феруму в природі:
1. Ферум – один з
найпоширеніших природніх елементів.
2. Найважливіші руди
(демонстрація руд):
-
бірі залізняки
-
червоні залізняки
-
магнітні залізняки
-
шпатові залізняки
-
пірит
Є запаси в Україні. Найбільше
родовище – Криворізьке.
3. Метеоритне залізо.
4. У природній воді.
5. У живих істотах (гемоглобін)
Вчитель. Знайдіть помилку: «
Людям, які хворіють на недокрів’я рекомендується уживати залізо» або «Яблучний
сік містить багато заліза». В якому вигляді знаходиться залізо у соку яблук та
ліків, що рекомендують хворим?
Застосування заліза
Характеристика схеми 10 (с. 124)
підручника.
V. Узагальнення вивченого.
1. Розв’язування задач
2) Обчислити масову частку
Феруму в залізних рудах: Fе2О3, Fе3О4
2. Кросворд.
Розгадавши кросворд, ти дізнаєшся, як називається процес руйнування
металів у навколишньому середовищі.
По горизонталі:
1. Речовина з повітря , яка сприяє
руйнуванню металів.
2. Речовина, утворена хімічним елементом
Аурумом, яка не піддається корозії.
3. Найперший сплав, що одержала людина в
давнину.
4. Метал, який використовується для
лудження заліза.
5. Речовина, що входить до складу
сплавів чавуну та сталі.
6. Речовини – сповільнювачі хімічних
реакцій.
7. Наука, що вивчає перетворення
речовин.
1
2
3
4
5
6
7
Ключове слово? ________________________________
2. Рефлексія. Гра
«Рюкзак»
Вирушаючи в похід, ми беремо із собою необхідні речі. Закінчуючи
сьогоднішній урок, ми теж повинні зібрати рюкзак, щоб узяти в дорогу знання.
Отже. Збираємо рюкзак. (Учні називають по черзі ключові слова, що зустрічалися
в даній темі).
VІ. Підсумок уроку.
Оцінювання учнів. Мотивація оцінок.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §21 (Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія 7 клас. – К. :
Видавничий центр «Академія», 2007) (с. 120 – 121, 123 - 124)
Творче завдання.
Уяви собі, що б сталось, якби залізні
руди вичерпались і на нашій планеті не залишилось жодного грама заліза? А якби
не існувало хімічного елемента Феруму? Напиши міні – твір «Планета без заліза»
Експериментуємо
вдома. Завдання із «Щоденника юного хіміка – дослідника»
* Додаткова
інформація про біологічну роль Феруму.
Біологічна роль Феруму надзвичайно важлива.
Ферумовмісний білок гемоглобін транспортує кисень від легень до тканин усіх
органів. Фізіологічний розпад еритроцитів, котрі містять гемоглобін,
супроводжується щоденним звільненням 40 – 80 мг Феруму, який депонується в
печінці та селезінці. У печінці, селезінці, кістковому мозку і слизовій
оболонці кишечника міститься запасний
тривалентний Ферум у вигляді сполуки, яка називається ферритин. Ферум міститься
і в м’язовій тканині, особливо його багато в серцевому м’язі. Добова потреба у
Ферумі дорослої людтни становить 11 – 30 мг і різко зростає в разі м’язових
навантажень. Якщо вміст в організмі різко зменшується, у людини зявляється
втома, порушується концентрація уваги, ослаблюється імунітет, виникають
депресивні явища, сухість шкіри, крихкість нігтів, починає випадати волосся,
тьмяніють губи. Нестача Феруму в продуктах харчування призводить до анемії.
В організм
людини Ферум надходить з водою та продуктами харчування. У тілі людини масою 70 кг міститься 4 – 7 г Феруму. Багато Феруму в
часнику, цибулі, моркві, молодій кропиві, яблуках, винограді, сушених
абрикосах, рибі, м’ясі, молоці.
Цікаво! Кров
людини червона, бо містить тривалентний Ферум, а кров деяких червів має зелений
колір, адже до її складу входить двовалентний Ферум.
** Додаткова
інформація про застосування заліза.
Чисте залізо
використовується в електротехніці для виготовлення серцевин електромагнітів,
трансформаторів, якорів електромашин.
Для нотаток.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Прості
речовини метали і неметали.
Мета: узагальнити і
систематизувати знання учнів про прості речовини метали і неметали; з’ясувати
рівень засвоєння знань про метали і
неметали на прикладі властивостей кисню і заліза; повторити основні правила
складання хімічних формул і хімічних рівнянь; підготувати учнів до контрольної
роботи; виховувати кмітливість, колективізм, інтерес до науки хімії.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва,
картки із завданнями.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь та навиків
учнів
Форма проведення: інтелектуальна гра
«Щасливий випадок»
Хід уроку
І. Організація класу.
Вчитель. Сьогодні нас чекає незвичайний урок, а
інтелектуальна гра «Щасливий випадок». Ви попередньо об’єдналися в три команди,
обрали назву для команди та капітана. Завдання під час гри будуть і групові
(для усієї команди), і індивідуальні (для кожного члена команди). Відповіді
кожного учня додаватимуться до загального банку команди. За вірні відповіді
отримуватимете оксигенчики (купюра номіналом в 1 бал). Кожна команда отримає
балансовий лист.
Склад команди
|
Візитка
|
Заморочки із діжки
|
Темна конячка
|
Ти -мені, я -тобі
|
У Барона Мюнхгау- зена
|
Гонка за лідером
|
Підсум- ки
|
ІІ. Узагальнення і систематизація
знань, умінь та навиків учнів. Проведення гри.
Конкурс 1. Візитка.
Кожна команда заздалегідь підготувала невелику
презентацію.
Конкурс 2. «Заморочки із діжки».
Капітани команди по черзі витягують із «діжки»
номерки із зазначеними запитаннями. На обмірковування – 3 секунди. За вірну
відповідь оксигенчик отримує відповідаючий.
1. В якому періоді
знаходиться хімічний елемент Оксиген?
2. Відносна атомна маса
Феруму?
3. Яку молекулярну формулу
має проста речовина кисень?
4. В якій групі знаходиться
хімічний елемент Оксиген?
5. До елементів якого типу
належить Ферум? (металів чи неметалів).
6. Як називаються продукти
взаємодії простих речовин з киснем?
7. Назвіть формулу
ферум(ІІІ) оксиду.
8. Іржавіння заліза – це
явище фізичне чи хімічне.
9. Який природний процес
сприяє збільшенню кисню в повітрі?
10.
До якого типу
належать реакції отримання кисню в лабораторії?
11.
Чому дорівнює відносна молекулярна маса кисню?
12.
Як називаються реакції за участю кисню?
13.
Яку валентність може виявляти Ферум у сполуках з
Оксисеном?
14.
Назвіть порядковий номер Феруму.
15.
Яка кількість протонів у ядрі атома Феруму?
16.
Заряд ядра атома Оксигену?
17.
Кисень важчий чи легший за повітря?
18.
Назвіть формулу води.
Конкурс 3. «Темна конячка».
1. Тугоплавкий метал, який
притягується магнітом, вступає в реакції з активними неметалами. Його сплави
чавун і сталь широко використовуються в виробництві. Про який метал іде мова?
Що в чорній скрині? (залізо)
2. У пробірці знаходиться
гідроген пероксиду. Додамо до нього щіпку чорного порошку. Спостерігаємо
активне виділення газу, в якому загорається тліюча скіпка. Тобто, цей газ –
кисень. А що ж це за чорний порошок в чорній скрині? (каталізатор манган(ІV)
оксид)
3. За легендою, у ХІХ ст.
один німецький студент, закохавшись у дівчину, вирішив зробити їй дуже дорогий
подарунок – обручку із… А ось метал для
неї юнак хотів одержати хімічним шляхом із власної крові. Про який метал
ідеться? Що в чорній скрині?
Конкурс 4. «Ти – мені, я - тобі».
Кожна команда заздалегідь підготувала по запитанню
для команди – суперниці.
Конкурс 5. «У гостях у Барона Мюнхгаузена».
Кожна команда одержує завдання. Барон Мюнхгаузен
одержав листа від свого юного друга, в якому знайшов багато помилок. Допоможіть
баронові виправити ці помилки.
Лист 1.
Кисень – це хімічно активна речовина, що
складається з двох атомів Гідрогену. Він широко розповсюджений у земній корі,
де зустрічається у вільному стані. У вигляді простої речовини кисень входить до
складу морської води.
Лист 2.
Залізо – газоподібна речовина, що добре проводить
електричний струм, взаємодіє з неметалами, добре розчиняється у воді, у земній корі зустрічається в
сполуках з киснем і сіркою.
Лист 3. Оксиген – хімічний елемент, метал, з
відносною атомною масою 32, у сполуках виявляє змінну валентність, з хімічними
елементами металами і неметалами утворює сполуки – оксиди.
Конкурс 6. «Гонка за лідером».
На дошці записані незакінчені рівняння реакцій.
Гравці команди по черзі виходять до дошки і закінчують рівняння реакцій.
1) КмnО4
=
3)
Н2О2=
4)
КСlО3=
5)
Н2О=
6)
Lі + О2=
7)
Са+ О2 =
8)
SО2+ …= SО3
9)
NО + ...= NО2
10)
Аs + О2 =
10) Са +
О2 =
11) Sі + О2
=
12) Аl + О2
=
13) Нg + О2
=
14) СО +
О2 =
15) Н2S + О2
= SО2
+ Н2О
16) Fе +
Сl2 =
17) Р +
О2 =
18) Мq +
О2 =
Захист творчих робіт
із «Щоденника юного хіміка – дослідника»
ІІІ. Підведення підсумків уроку - гри.
Оголошення переможців. Оцінення учнів. Вручення
дипломів «Юних хіміків».
ІV. Домашня робота.
Повторити § 16 - 21
(Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія 7 клас. – К. : Видавничий центр «Академія»,
2007)
Підготуватись до контрольної роботи.
Тема: Прості речовини метали і
неметали.
Мета: здійснити контроль знань, умінь
та навиків учнів про прості речовини
метали і неметали; з’ясувати рівень засвоєння знань про метали і неметали на прикладі
властивостей кисню і заліза, основні
правила складання хімічних формул і хімічних рівнянь; виховувати уважність,
інтерес до науки хімії.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва,
текст контрольної роботи.
Тип уроку: контроль знань, умінь та навиків учнів
Хід уроку:
І. Організаційний етап.
ІІ. Оголошення завдань уроку.
ІІІ. Виконання завдань контрольної
роботи.
І варіант
1. Виберіть правильну відповідь.
Формулою оксиду є:
а) КОН;
б) О2; в) НgO. (1 бал)
2. Виберіть правильні твердження: а) під час горіння утворюються оксиди;
б) за звичайних умов кисень добре розчиняється у
воді;
в) залізо
добре проводить електричний струм. (1 бал)
3. Дайте відповідь на запитання.
Які прості речовини утворює Оксиген в природі?
(1 бал)
4. Яку валентність має Оксиген:
а) І ; б) ІІ ;
в) ІІІ. ( 0, 5 бала)
5. Які з перелічених
речовин є простими?
а) Ca; б) N2; в) FeO; г ) P.
(0,5 бала)
6. Розставити коефіцієнти в рівняннях хімічних
реакцій. Які рівняння хімічних реакції належать до реакцій сполучення?
а) Сu + O2 = СuO
б) H2O2 = H2O + О2
в) CaO +
CO2 = CaCO3
( 1, 5 бала)
7. Складіть рівняння
реакцій окиснення речовин: силіцію; сірки; метану (СН4). ( 2 бали)
8. В якій із двох
пробірок швидше загориться тліюча скіпка , якщо перша містить гідроген
пероксид, а друга – суміш гідроген пероксиду з манган (ІV) оксидом? Чому? ( 2 бали)
9. Складіть формули
фосфор(ІІІ) оксиду і фосфор(V) оксиду. Розрахуйте, в
якому з оксидів вміст Оксигену більший.
( 2,5 бала)
|
ІІ варіант
1. Виберіть правильну відповідь.
Кисень у лабораторії одержують: а) з
повітря; б) з води; в) з H2O2 (1 бал)
2. Виберіть правильні твердження: а) у промисловості кисень добувають з
повітря;
б)речовини в повітрі згоряють інтенсивніше , ніж
у кисні;
в) кисень важчий за повітря .
(1 бал)
3. Дайте відповідь на запитання.
Що таке каталізатори?
(1 бал)
4. Яку валентність має Ферум :
а)І і ІІ; б)ІІ і ІІІ; в)І і ІІІ. ( 0, 5 бала)
5. Які з перелічених
речовин є простими?
а) O2 ; б) Н2; в) Fe; г ) СuО.
(0,5 бала)
6. Розставити коефіцієнти в рівняннях хімічних
реакцій. Які рівняння хімічних реакції належать до реакцій розкладу?
а) CaCO3 = CaO
+ CO2
б) НgO = Нg + О2
в) Аl+ О2
= Аl2О3
( 1, 5 бала)
7. Складіть рівняння реакцій
окиснення речовин: заліза; фосфору; ацетилену (С2Н2). (
2 бали)
8. У двох колбах без
етикеток міститься кисень та вуглекислий газ. Як розпізнати в якій колбі
міститься кисень? ( 2 бали)
9. Складіть формули
ферум(ІІІ) оксиду і ферум(ІІ) оксиду. Розрахуйте, в якому з оксидів вміст
Оксигену більший.
( 2,5 бала)
|
ІІІ варіант
1. Виберіть правильну відповідь.
Кисень в лабораторії одержують з речовини:
а) НgO ; б) СuO; в) КМnО4. (1 бал)
2. Виберіть правильні твердження: а) Ферум – це металічний елемент;
б) кисень – це типовий метал;
в) в
акваріумі риби дихають розчиненим у воді Оксигеном.
(1 бал)
3. Дайте відповідь на запитання.
Як називаються речовини, що прискорюють
швидкість хімічних реакцій, але самі при цьому не витрачаються? (0,5 бала)
4. Дайте назви оксидам: CaO ; CO2 ; Р2О5( 1 бал)
5. Які з перелічених
речовин є простими?
а) C; б) Сl2; в) СO; г ) Аl(ОН)3.
(0,5 бала)
6. Розставити коефіцієнти в рівняннях хімічних
реакцій. Які рівняння хімічних реакції належать до реакцій сполучення?
а) Fe + О2 = FeО
б) H2O = H2 + О2
в) Zn + HCl = ZnCl2 + H2
( 1, 5 бала)
7. Складіть рівняння
реакцій окиснення речовин: срібла; міді; пропану (С3Н8).
( 2 бали)
8. У двох колбах без
етикеток міститься кисень та азот. Як розпізнати в якій колбі міститься
кисень?
( 2 бали)
9. Складіть формули
карбон (ІІ) оксиду і карбон(ІV) оксиду. Розрахуйте, в
якому з оксидів вміст Оксигену більший.
( 2,5 бала)
|
ІV варіант
1. Виберіть правильну відповідь.
Формулою оксиду є:
а) К2О; б) О2; в) CO2 . (1 бал)
2. Виберіть правильні твердження: а) Ферум входить до складу білка крові -
гемоглобіну;
б) відносна молекулярна маса кисню -8 ;
в)Оксиген
є складовою частиною всіх оксидів
. (1 бал)
3. Дайте відповідь на запитання.
Як і де використовується кисень? (0,5 бала)
4. Дайте назви оксидам: СuO; Аl2О3 ; ZnО( 1 бал)
5. Які з перелічених
речовин є простими?
а) ZnО; б)Сu ; в) Вr2; г ) Аl(ОН)3.
(0,5 бала)
6. Розставити коефіцієнти в рівняннях хімічних
реакцій. Які рівняння хімічних реакції належать до реакцій сполучення?
а) КClО3 = КCl + О2
б) Fe + О2 =
Fe2О3
в) Ва +
H2О = Ва(ОН)2 + H2
( 1, 5 бала)
7. Складіть рівняння
реакцій окиснення речовин: азоту; хрому; гідроген сульфіду (Н2S).
( 2 бали)
8. У двох колбах без
етикеток міститься кисень та повітря. Як розпізнати в якій колбі міститься
кисень?
( 2 бали)
9. Складіть формули
нітроген(ІІ) оксиду і нітроген(V) оксиду. Розрахуйте, в
якому з оксидів вміст Оксигену більший.
( 2,5 бала)
|
ІV. Підсумок уроку.
Немає коментарів:
Дописати коментар