Програма тижня біології та хімії
1-й день. Розважальна
гра «Зоряний час» (3-5 класи). Біологічна вікторина (6—11 клас),
2-й день. Хімічна казка. Перший показ (1—4 класи). Другий
показ (-7-11 класи).
3-й день. Ботанічний
конкурс «Перший мільйон» (6—7 класи). Біологічний конкурс «Перший мільйон» (8—11 класи).
4-й день. Зоологічний турнір (7—8
класи) .
5-й день. Хімічний КВК (8—11 класи).
Протягом усього тижня учні: розгадують
кросворди;
запитання
до кросвордів; беруть
участь у конкурсах кросвордів, ребусів, чайнвордів, складених самими ж
учнями.
Розважальна
гра «Зоряний час» 3—5-ті класи
Ведучий 1.
Вітаю вас,
друзі, на біологічній грі «Зоряний час».
Ведучий 2.
У нашій
школі починається тиждень біології. І хоча вище не вивчаєте цей предмет,
але всі знаєте і любите живу природу. А біологія — це наука про всі живі організми.
Ведучий
1. Чому
лимон кислий, а персик солодкий? Чому птахи восени відлітають у теплі краї?
Чому листя
жовтіє, а плоди опадають? Чому риба живе у воді, а птахи літають?
Про все це і ще багато про що ви дізнаєтеся, вивчаючи біологію в 7—11-х класах.
Ведучий 2.
Однак ви
вже маєте певні знання про рослини і тварин, які й допоможуть вам стати учасниками
нашої гри, а можливо, й перемогти.
Ведучий. Тож успіхів вам! Починаємо.
У грі
візьмуть участь 7 учнів. Спочатку ми проведемо відбір гравців.
Ведучий
2. Для цього
пропонуємо вам загадки. Хто перший відгадає, той і стає учасником гри.
Ведучий 1.
1.Хто двічі народжується, а лише раз помирає? (Птах: яйце та курча.)
2.В'ється вірьовка, на кінці — головка. (Змія.)
3.З рогами, а не бик, доять, а не корова, кору здирає, а кошиків не плете. (Коза.)
4.Плавала, купалася, сухою зосталася..(Качка, гуска.)
5.Ці лісові мешканці — умілі будівельники, усією
артіллю будують собі житло. (Мурахи.)
6.Яка тварина є найбільшою на Землі? (Кит.)
7.У воді водиться, з хвостом родиться, а як підростає, то
хвіст відпадає. (Жаба.)
Резервні
запитання
8.Всі ми в шапочках-брилях заховались під кущі, а як вийдемо
на шлях — зразу будемо в борщі. (Гриби.)
9.Який птах є найбільшим на Землі? (Страус.)
Ведучий 2.
Отже,
відбірковий тур закінчився, і ми маємо7 гравців. Давайте з ними познайомимося ближче.
Ведучий 1.
Наш перший
конкурс покаже, наскільки добре ви знаєте тваринний світ. Вам пропонується 7
фотокарток різних тварин.
Ми
зачитуємо характеристику тварини, а ви знаходите фото-відповідь і
називаєте номер, піднімаючи картку з відповідною цифрою.
Ведучий 2.
Той, хто
дає правильну відповідь, пересувається на крок уперед. Картка піднімається один раз,
змінювати відповідь не дозволяється.
Отже, будьте
уважні, починаємо перший конкурс.
1.Ці птахи великі, красиві, граційні. Вони стали
персонажами багатьох казок. В одних вони служать темним силам, а в інших
допомагають позитивним героям. Птахи мають надзвичайно щільний пір'яний покрив. (Лебеді.)
2.А ці тварини є рекордсменами за швидкістю пересування.
Вони здатні бігати (хоч і не недовго) із швидкістю 120 км/год. Хижі тварини. (Гепарди.)
3.Ці тварини вважаються найближчими родичами людини. Вони вміють
сміятися, гніватися і навіть хворіють на ті
самі хвороби, що й людина. (Мавпи.)
4.Ці тварини великі й сильні, у висоту досягають 2 м , дуже витривалі. їх
використовують у пустелі для перевезення вантажів на великі відстані. (Верблюди.)
5.Це привабливі, незвичайні птахи. Вони завжди живуть
великими групами і є близькими родичами лелек. Зустрічаються на узбережжі Південної Америки та на
далеких Галапагоських островах. (Фламінго.)
6.У назві якої тварини, що є другом людини, наявне
слово «абрикосовий»? (Абрикосовий пудель.)
Ведучий. Другий
конкурс виявить ваші знання про рослинний світ. Ви почуєте характеристики рослини, і
підніматемите картки із цифрами, які відповідають номеру фото-відповіді.
1. Цю
рослину називають лілією. Вона декоративна та прикрашає квітники і домашніх, і ботанічних садів. (Лілія)
2.Ці квіткові рослини найпершими з'являються з-під снігу навесні й першими
зацвітають. (Підсніжники.)
3. Ця
рослина слугує прикрасою Лісів і парків. її стебла мають незвичайне
забарвлення, (Береза.)
4.Ці квіткові рослини є одними з найпоширеніших у
нашій місцевості Зацвітають вони в травні, виростають із цибулинок. На стеблі по одній квітці. (Тюльпани.)
5. Ця рослина — мешканець пустель. Вона пристосувалася
до високих температур завдяки широкому, м'ясистому, укритому воскоподібною речовиною
стеблу. А от листків ця рослина не має, бо замість них... Здогадайтеся самі. (Кактус)
6. Квітки
цих рослин — великі й красиві — зацвітають наприкінці літа. На одному стеблі
розміщуються в ряд кілька квіток і пуп'янків. (Гладіолуси.)
Ведучий
2. За
результатами перших двох конкурсів переможцями стали..., і саме вони продовжать
подальшу боротьбу за перемогу.
Ведучий. Завдання
нашого третього конкурсу таке: за три хвилини вам необхідно якомога
повніше описати одну із
запропонованих вам тварин (на вибір 4—5
фотокарток). Наприклад: білка — невелика лісова тварина, має руде забарвлення,
її хвіст пухнастий і красивий, білка живе в дуплах і їсть горіхи. Під час оцінювання враховуватимуться повнота і лаконічність вашого опису, правильність висловлених думок. Ви маєте три хвилини.
Ведучий 2.
А для
глядачів проведемо інший конкурс. Ось десять букв, користуючись якими, ви повинні
скласти якомога довше слово. Букви не можна повторювати в слові.
Букви: АОЕСКЛФНМ
Ведучий 1.
Переможцем
конкурсу для глядачів став....
Ведучий
2. А тепер
послухаємо наших учасників і надамо слово журі.
Ведучий
1. Двоє
учасників вийшли у фінал. Проведемо останній конкурс. Використавши букви запропонованого
вам слова, за хвилину складать якомога більше слів.
Слово: ХРИЗАНТЕМА.
Ведучий 2.
А для
глядачів пропонуємо загадки:
Дивний звірок, круглий,
мов клубок,
Голки стирчать — спробуй
узять. (Їжак.)
Влітку
любить він гуляти, а зимою — в лігві спати.
Як зачує він весну —
прокидається від сну. (Ведмідь.)
Хто на собі хатку носить? (Равлик, черепаха.)
У якої тварини найдовша
шия? (Жираф.)
Яка пташка найменша? (Колібрі.)
Ведучий. Тепер слухаємо наших
учасників. (Учні читають по черзі по одному слову.)
Ведучий 2.
Надаємо
слово журі.
Ведучий 1.
Отже,
переможцем нашої гри став...
Привітаємо його! Кілька
запитань до переможця.
Чи сподобалася тобі гра?
Чи важко було перемогти?
Ведучий 2.
Дякуємо за
увагу. До побачення!
Вікторина
біологічна вікторина 7—11 класи
1. Як називаються
леткі речовини, що виділяються рослинами і здатні вбивати бактерії? (Фітонциди.)
2.Де міститься і як називається орган рівноваги у ссавців? {Внутрішнє вухо,
вестибулярний апарат.)
3. Як
запилюються квіти тютюну запашного, які вдень закриті, а. вночі розкриваються? (Нічними метеликами.)
4.Що ви знаєте про рослину рафлезію Арнольді? (Має найбільшу квітку — діаметром близько їм.)
5. Чому
дикобраз не може втопитися? (Гати, що вкривають його тіло, заповнені повітрям.)
6.Що таке симбіоз? Наведіть приклади.
7.Що ви знаєте про морську квітку актинію?
8. Яке значення має те, що форми деяких організмів є різними, не схожими між
собою? На
приклад: метелик—гусінь, жаба—пуголовок.
приклад: метелик—гусінь, жаба—пуголовок.
9. Один учень довгий час поливав
кімнатні рослини кип'яченого водою.
Через деякий час рослини перестали рости, пожовтіли. Чому так сталося?
10. Яка із земноводних тварин є найбільшою? Вкажіть її розміри. (Гігантська саламандра, її
довжина — близько 1,5
11. Як крокодили пристосувалися до полювання у воді?
12. Яку особливість має кровоносна система комах?
13. Чому в спальній кімнаті не рекомендують тримати
велику кількість кімнатних квітів?
14. Деревина якої рослини йде на виготовлення паперу,
музичних інструментів, целюлози, фотоплівки, сірників? (Осика.)
15.Вовчок соняшниковий (заразиха) не має кореня і
хлорофілу. Як живиться ця рослина? (Це рослина — паразит.)
16.Яка тварина має найбільші очі? (Гігантський кальмар, близько 20ему діаметрі.)
17.Вчені підрахували, що з 1000 л води, які дістає рослина
коренем, лише 2 л
засвоюється нею. Як витрачає
рослина решту 998 л
води?
18.У чому полягає парадокс малого кровообігу ссавців?
19.Яка з тварин, яка належить до плазунів, має важливу спільну рису в будові
кровоносної системи із ссавцями? (Крокодил, чотирикамерне серце.)
20.Чому терміти можуть харчуватися целюлозою і здатні її перетравлювати?
21.Які гриби називають підберезниками?
22.Які рослини мають найбільші плоди? насіння?
23.Що таке рудименти? Наведіть приклади.
24.Які перевалі має статевий спосіб розмноження живих
організмів перед нестатевим?
Ботанічний конкурс
«Перший мільйон» 7—8 класи
1 варіант
1. Із чого складаються тіла рослинних організмів?
а) зі стебел та листків; б) зі спор і слані; в) з клітин; г) з кореня і
пагона.
2. Що спільного між рослинами:
туя, модрина, тис, ялина, сосна?
а) належать до відділу
Покритонасінні; б)належать до відділу Голонасінні;
в) розмножуються шишками; г) розмножуються спорами.
3.Яка частина зародка насінини проростає першою?
а) корінь; б) стебло; в) листок; г) квітка.
4. Під час фотосинтезу
утворюються:
а) вода;
б) кисень; в) вуглекислий газ; г) мінеральні речовини.
5. Керівним центром клітини є:
а)
оболонка; б) цитоплазма; в) ядро; г) хлоропласти.
6. До якої родини належить
картопля?
а) Метеликові; б)
Складноцвіті в) Хрестоцвіті; г) Пасльонові.
7. Які
речовини рухаються по судинах стебла? а) вода; б) органічні; в) мінеральні.
8. Як
розмножуються гриби?
а)
насінням; б) плодовими тілами; в) трубочками; г) спорами.
9. Назвіть дві родини класу
Однодольні.
10.Які ви
знаєте царства живої природи?
11.Яку
будову мають гриби?
12.Що
таке симбіоз?
2 варіант
1. Де
відбувається фотосинтез?
а) у ядрі; б)
у хлоропластах; в) у хромопластах; г) у вакуолях.
2. Скільки маточок має квітка малини? а) одну; б) Дві; в) п'ять;
г) багато.
3. Як називається плід акації?
а) сім'янка; б) біб; в) стручок; г)
коробочка.
4. Який з органів відсутній у
спорофіта папороті?
а) ризоїди; б) соруси; в) спори; г)
листки.
5. Що утворюється із зав'язі маточки? а)насінина;
б) плід; в) зародок; г) запас поживних речовин.
6. Яка із цих
рослин належить до дводомних:
а) кукурудза; б) огірок; в) вишня; г) обліпиха.
а) кукурудза; б) огірок; в) вишня; г) обліпиха.
7. Органічні речовини рухаються в
стеблі по: а) судинах; 6) ситоподібних
трубках;
в) серцевині; г) камбію.
8. Яка із цих рослин не належить до
родини Складноцвіті?
д) ромашка; б) волошка; в)
нарцис; г) айстра.
9. Як на
проростаючому корінці визначиш всисну
зону?
10.Яку
формулу матиме квітка капусти?
11. Перелічіть відділи рослинного царства.
12. На підставі яких особливостей представників грибів
можна виділити в окреме царство?
3 варіант
1. Як називається плід малини? а) ягода;
б) кістянка; в) багатокістянка; г) цитрина.
2. Скільки тичинок у квітки квасолі? а) 5; б) 1; в) 9; г) 10.
3.
Лишайники утворилися внаслідок
симбіозу: а) грибів і
бактерій; б) водоростей і бактерій;
в)грибів і водоростей; г) мохів і грибів.
4. Які органоїда
клітини надають листкам рослин жовтого
забарвлення?
а) хлоропласта; б)
хромопласти; в) мітохондрії; г) лейкопласти.
5. Якої частини рослини не має мох?
а) стебла; б) спор; в)
листків; г) сорусів.
6. Скільки
пелюсток має квітка помідора?
а) 4; б) 5; в) 6; г) багато.
а) 4; б) 5; в) 6; г) багато.
7. Що
утворюється із заплідненої, яйцеклітини насінного зачатка?
а) запас
поживних речовин; б) зародок; в) насінина; г) плід.
8. За рахунок камбію стебло:
а) росте в
товщину, б) росте в довжину; в) запасає поживні речовини; г) проводить
органічні речовини,
9. Що таке запліднення? Чому в рослин
воно називається подвійним?
10.Який
ріст стебла називають вставним?
11.Які
організми називають паразитами?
12. У чому
полягають особливості будови бактерій
4 варіант
1. Як
називається процес перенесення пилку з тичинок однієї квітки на приймочку маточки іншої?
а)
самозапилення; б) запліднення; в) перехресне запилення; г) подвійне запилення.
2. Де в насінині дводольних рослин міститься запас поживних речовин?
а) у
сім'ядолях; б) в ендоспермі; в) в оплодні; г) у зародку.
3. Які речовини використовує рослина для процесу фотосинтезу?
а) вуглекислий газ і воду;
б) кисень і воду; в) воду і глюкозу; г) вуглекислий
газ і кисень.
4. Яка частину рослини забезпечує зв'язок між коренем і квітками?
а) плоди; б) пагін; в)
стебло; г) стовбур.
5. Яка частина клітини забезпечує обмін речовин із зовнішнім середовищем та захист?
а) цитоплазма; б) оболонка;
в) ядро; г) вакуоля.
6. Визначте однодомну рослину:
а) горіх; б) коноплі; в)
яблуня; г) обліпиха.
7. Як
називається нищ кавуна?
а) яблуко; б) ягодоподібний
плід; в) кістянка; г)цитрина.
8. Визначте підземну
видозміну пагона:
а)
коренебульби; б) кореневище; в) цибулина; г) бульба.
9. Чому
плід шипшини і полуниці називається несправжнім?
10.Доведіть, що пшениця
належить до класу Однодольні рослини.
11.До
якого відділу належать кактуси? Чому?
12.Які
рослини називаються напівпаразитами? Чому?
5 варіант
1.Яка з
перелічених рослин має перистоскладні листки? а) люпин; б) каштан; в) акація; г)
бузок.
2. Скільки
маточок має квітка маку? а) 1; б) 3; в)
5; г) багато.
3. До якого
царства живих організмів належать дріжджі? а) Дроб'янки; б) Рослини; в) Гриби; г) Тварини.
4. Як називаються бруньки, які містять зачаткові
пуп'янки (квітки)?
а) генеративні; б) вегетативні; в) бічні; г) верхівкові.
5. Який з термінів не позначає вид
кореня? а) бічний; б) стрижневий; в) головний; г) додатковий.
6. Для ліщини
та берези характерне:
а)
самозапилення; б) штучне запилення; в) перехресне
запилення комахами;
г) перехресне запліднення вітром.
7. У якої з рослин коренева
система мичкувата?
а) соняшнику; б) цибулі; в)
персика; г) гороха.
8. Яке суцвіття характерне для рослин родини Складноцвіті?
а) кошик; б) зонтик; в)
початок; х) сережка.
9.Поясніть,
чому скисає молоко.
10. Які ви знаєте види стебел. Наведіть приклада рослин з такими стеблами.
11.Які органи рослини людина
вживає в їжу в щавлю,
картоплі, капуста, моркви, соняшника, суниці?
12.Які основні відмінності рослин від тварин ви
можете назвати?
Ботанічний
конкурс «Перший мільйон» 9—11 класи. Відбірковий конкурс
Розмістить органи людини в порядку збільшення їх розмірів:
а) кришталик; б) серце;
в) селезінка; г) печінка. (Відповідь: а, в, б, г.)
I варіант
1. Скільки
ребер має людина? а) 24; б) 12; в) 11; г) 22.
2.Яке жилкування мають листки дуба? а)
дугове; б) паралельне; в) сітчасте; г) невизначене.
3. Скільки кінцівок у павуків? а)4;б)6;в)8;г)10.
4 Коренева система проса: а) мичкувата; б) стрижнева; в)
змішана.
5. До якого царства живої природа
належить амеба?
а)
Рослини; б) Тварини; в) Греби; г) Дроб'янки.
6. Найбільшою наземною хижою
твариною (ссавець) є:
а) тигр;
б) лев; в) кашалот; г) бурий ведмідь.
7. Який птах найшвидше літає? а) кондор; б) чорний стриж; в) страус; г) беркут.
8. Плід малини називається: а) ягода; б) кістянка; в) багатокістянка; г) цитрина.
9. Носіями
спадкової інформації яро організм, що
містяться в клітині, є:
а)
мітохондрії; б) хромосоми; в) рибосоми; г) лізосоми.
10. Хрящовою рибою є: а) осетр; б)
акула; в) білуга; г) оселедець.
11. Що є рудиментом у людини? а) апендикс; б)
голова; в) селезінка; і) брови.
12. Який з перелічених живих
організмів не є грибом?
а) інфузорія; б) мукор; в)
пеніцилін; і) дріжджі.
Відбірковий
тур
Розмістить рослини в порядку зменшення листкової пластинки:
а) клен; б) акація; в)
береза; г) липа. (Відповідь: а, г, в, б.)
II варіант
1. Функція еритроцитів крові людини:
а) утворення тромбу; б) захист від інфекції; в) транспорт 02 і С02; г) терморегуляція.
2. До якого царства живих організмів
належать збудники фітофтори та молочниці?
а)
Лишайники; б) Гриби; в) Рослини; г) Дроб'янки.
З) До якої родини належить
яблуня?
а) Розоцвіті; б) Пасльонові; в) Складноцвіті; г) Лілійні.
4) Де розміщена печінка в людини? а) у
грудній порожнині; б) у правому підребер'ї;
в) у лівому підребер'ї; г) у черевній порожнині.
5. За допомогою яких органів дихає жаба?
а) легені; б) зябра і легені;
в) шкіра і зябра; г) легені і шкіра.
6. Який газ поглинається
рослинами з навколишнього середовища для фотосинтезу?
а)
вуглекислий газ; б) азот; в) кисень; г) чадний газ
7. Тимчасова втрата
працездатності організму після навантаження:
а) тонус; б) імунітет;
в) втома; г) збудливість.
8. Скільки плечових кісток має
людина? а) 4; б) 2; в) 3; г) 6.
9. Система тварин та людини, яка
разом із нервовою забезпечує
регуляцію функцій організму: а) кровоносна; б) статева; в) травна; г) гуморальна.
10. Який з організмів належить до
рослин? а) евглена зелена; б) хламідомонада;
в) інфузорія туфелька; г) вольвокс.
11. Кількість хромосом у клітинах
мозку людини: а) 23; б) 48; в) 46; г) 22,
12. Учений, який запропонував теорію
мутаціонізму:
а) Чермак;
б) де Фріз; в) Вернадський; г) Вавилов.
Відбірковий
тур
Розмістіть ці рослини в порядку
збільшення розмірів їх квіток:
а) мак; б)
пеларгонія; в) незабудки; г) рафлезія Арнольді.
(Відповідь: в, б, а, г.)
III варіант
1. Які птахи врятували Рим? а) індики; б)
гуси; в) лебеді; г) горобці.
2. Як називають жовті та рожеві
пластиди рослинних клітин?
а) хлоропласти; б) лейкопласти;
в) гістоцити; г) хромопласти.
3. До якого класу тварин належать
черепахи? а) Плазуни; б) Земноводні; і) Амфібії; г) Риби.
4. Процес випаровування води
листками рослин з метою охолодження називається:
а) транспірація; б) тургор; в)
трансляція; г) транскрипція.
5. Найбільшою
кісткою людського організму є: а) плечова; б) ліктьова; в) стегнова; г)ключиця.
6. Джерелом
енергії в клітині є: а) ДНК; б) АТФ; в) РНК; г) АМФ.
7. Під час фотосинтезу
відбувається:
а) утворення білків; б)
утворення вуглеводів; в) утворення ліпідів;
г) розклад жирів.
8. Природним фільтром організму
ссавців є:
а) селезінка; б) щитоподібна залоза; в)
підшлункова залоза; г) печінка.
9. Що утворюється із зав'язі
маточки у квіткових рослин?
а) плід;
б) насіння; в) зародок; г) запас поживних речовин.
10.Скільки камер має серце у птахів? а) 2; б) 3; в) 4; г) 1.
11.Яка із цих тварин не є теплокровною? а) дельфін; б) кит; в) тюлень;
г) осетер.
12.
Хвороба Дауна зумовлюється: а) генною мутацією; б) соматичною мутацією;
в) геномною мутацією; г) легальною мутацією.
Відбірковий
тур
Розмістить
кістки ссавців у порядку зменшення їх розмірів:
а)
променева; б) стегнова; в) коваделко; г) надколінник.
(Відповідь: б, а, г, в.)
IV варіант
1. Скільки пар вусиків має
річковий рак? а)1;б)2;в)3;г)4.
2. Рослини якої родини мають на
коренях симбіотичні азотфіксуючі бактерії?
а) бобові; б) злаки; в) лілійні; г) пасльонові.
3. Яка з перелічених кісток людини
є парною? а) куприк; б) лобна; в) груднина; г) ключиця.
4. Яку функцію виконує кровоносна
система в комах?
а)
перенесення кисню; б) перенесення вуглекислого газу;
в) перенесення поживних речовин; г) перенесення перетравлених решток.
5. Де швидкість крові найменша? а) в аорті; б) в артеріях; в) у капілярах; г) у венах.
6. Який з перелічених органів не є органом
чуття?
а) зелені залози (у рака); б)
бічна ліній; в) очі; г) вухо,
7. Рослини є: а) гетеротрофами; б) автотрофами; в) сапротрофами; г) паразитами.
8. У якому
органові клітини відбувається біосинтез білка?
а) мітохондрії; б) рибосомі; в)
ядрі; г) лізосомі.
9. Мономерами білків є: а) нуклеїнові кислоти; б) глюкоза; в) нуклеотиди; г) амінокислоти.
10. Плід капусти: а) ягода; б)біб;.в) стручок; г) коробочка.
11. Яка з цих тварин не належить до
молюсків? а) каракатиця; б) устриця;
в) восьминіг; г) палоло.
12. Яка з перелічених залоз є залозою
змішаної секреції?
а) слинна; б) підшлункова; в),
надниркові; г) гіпофіз.
Зоологічний турнір (присвячений
дню зустрічі птахів)
8-й клас
Учитель. У рамках
біологічного тижня ми проводимо свято — день зустрічі птахів. Пернаті
друзі людини не
тільки прикрашають наше життя своїм веселим співом чи гамірним галасом, а й є захисниками
садів та лісів від шкідників. Це вони сповіщають нам своїм поверненням
з південних країн про прихід
весни. А кого не захоплювала лебедина вірність,
журавлина грація, солов'їний щебет, соколина
сила! Усі ми у своєму житті часто спілкуємося з птахами, любимо їх,
захоплюємося ними. А от чи знаємо ми птахів?
Сьогоднішнє змагання між
командами учнів 8-го класу покаже нам
глибину їхніх знань про пернатих нашої планети.
Успіхів
вам!
Ведучий. Наш
перший конкурс — розминка. Я ставлю запитання, відповідає команда, яка першою виявила
бажання. Якщо відповідь не правильна, то можливість відповідати і отримати очко
має команда-суперниця.
1. Який з перелічених органів
чуття в птахів розвинутий найгірше?
а) орган зору; б) орган слуху;
в) орган нюху; г) орган рівноваги.
2.Що об'єднує таких птахів: сірий журавель, чорний
лелека, глухар, беркут, чорний гриф? (Червона книга.)
3.Які птахи завдають шкоди одомашненим комахам? (Шурка золотиста, бджолоїдка.)
4.До якого ряду належать рябчики та глухарі? (Куроподібні.)
5.Яка температура тіла птахів? (Близько 420С.)
6.Яке значення має жовток у яйці птахів? (Містить запас поживних речовин, необхідний для розвитку зародка.)
7. У яких
птахів, незважаючи на наявність кіля, не розвинута здатність до польоту? (У
пінгвінів.)
8. Представники
якого роду мають «штани» з пір'я? (Зозулі.)
9. Які птахи
і чому мають найрозвинутішу куприкову залозу? (Рід Гусеподібні;
це пов'язано з водоплаванням.)
10. Як серед хижих птахів можна
розпізнати тих, які живляться трупами
інших тварин? (Неоперена голова та шия.)
11.Назвіть найменшого та найбільшого на Землі птаха. (Колібрі,
африканський страус.)
12.Який із птахів вважається найшвидшим? Яка швидкість його польоту? (Чорний
стриж, 160 км/год.)
Ведучий
2. Для
проведення другого конкурсу з кожної команди викликається по одному учаснику. За одну
хвилину суперники повинні написати якомога більше назв птахів.
Ведучий 1. Третій
конкурс— розгадування чайнворду. Переможе команда, яка швидше впорається із цим
завданням, вона отримає 2 очки.
(Обидві
команди отримують однакові завдання.)
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
1. Птах, який лікує хворі
дерева.
2.Птахи, відомі своєю вірністю.
3.Великий свійський птах.
4.Самка найпоширеніших домашніх птахів.
5.Материк, де мешкають страуси нанду.
Ведучий 2. Четвертий конкурс — пісенний. Команди по черзі співають по куплету пісні, у якій
зустрічається назва будь-якого птаха чи слово «птах».
2.Птахи, відомі своєю вірністю.
3.Великий свійський птах.
4.Самка найпоширеніших домашніх птахів.
5.Материк, де мешкають страуси нанду.
Ведучий 2. Четвертий конкурс — пісенний. Команди по черзі співають по куплету пісні, у якій
зустрічається назва будь-якого птаха чи слово «птах».
Ведучий 1. Наступний конкурс розкриє ваші кулінарні
здібності. Запропонуйте рецепт страви «Качка з чорносливом».
Ведучий 2.І нарешті, останній
конкурс — кросворд
навики: Ви повинні запропонувати запитання до даного кросворда. Одне очко отримає команда, яка
швидше впорається із завданням. За кожне прававильно сформульоване запитання — очко. Записуйте слова розбірливо, оскільки перевірятимуться письмові
роботи.(Клоака, кочові, виводкові, безкілеві, пінгвіни, кіль, страус, печінка,
пневматичні, подвійне). ?Складіть
кросворд.?
А
глядачам у цей час ми пропонуємо відповісти на такі запитання:
1. Яка сова
полює вдень? (Полярна.)
2.Птах з хвостом у формі музичного інструмента. (Лірохвіст.)
3. Ряд
птахів, третина представників якого є нагніздними паразитами. (Зозулі.)
4.Птахи, які, сидячи на стовбурі дерева, опираються на
хвіст, як на третю ногу. (Дятли.)
5. Найкраще розвинутий орган чуття
в орла. (Зір.)
6. Птах, назва якого збігається
з назвою смачного плоду. (Качка-мандарина.)
7. Бігаючі
нелітаючі птахи. (Страуси.)
8. Птахи, які
мають «пташине молоко». (Голуби, страуси.)
9.Ряд, до якого належить, американський кондор. (Хижі птахи.)
10.Наука про птахів. (Орнітологія.)
Підбиття
підсумків конкурсу.
Хімічний КВК
(вечір для старшокласників)
Ведучий 1. Доброго вечора,
шановні друзі!
Ведучий 2. Сьогодні в нашому клубі веселих та кмітливих відбудеться зустріч двох команд юних хіміків.
Ведучий 1. Хімія... Із цією наукою тісно
пов'язане наше сьогодення. «Широко простягає хімія руки свої в справи
людські», Ці слова Михайла Васильовича Ломоносова
не втратили своєї актуальності і в наші дні.
Ведучий 2. І дійсно, виробництво парфумів і
ліків, мийних засобів і
синтетичних волокон, каучуків і кормових добавок, ароматизаторів і барвників, засобів для схуднення і
гербіцидів — усе це далеко не повний перелік
досягнень хімічної науки.
Ведучий 1. Тож сьогодні цю сцену ми надаємо для змагання командам юних хіміків і запрошуємо їх сюди.
(Вихід команд, привітання.)
Ведучий 2. Дякуємо командам за вихід і надаємо слово журі.
(Журі оцінює виступи команд.)
Ведучий 1. тепер починаємо наші змагання.
Конкурс «Розминка»
Ведучий 1. Необхідно дати правильні відповіді на запитання. Якщо команда, яка першою виявила
бажання відповідати, дає неправильну відповідь на запитання, то інша команда пропонує
свій варіант відповіді. Кожна правильна відповідь
оцінюється 1 балом.
Ведучий 2. Отже, наші
запитання: ч1..:Який хімічний
елемент спочатку було відкрито на Сонці, а вже потім на Землі? (Гелій.)
2.Чи можна кисень перевести у рідкий
стан? Якщо так, то як це можна зробити? (Можна, шляхом охолодження до = -183
°С.)
3. Йон якого хімічного елемента не має жодного
електрона? (Гідрогену: Н+.)
4.Який хімічний елемент завжди
виступає лише в ролі окисника і ніколи не
буває відновником? (Флуор.)
5.У яких сполуках Гідроген виявляє
ступінь окиснення -1? Наведіть
два приклади. (Сполуки з металами — гідриди: NаН, СаН2.)
6.Назвіть рідкій метал та неметал за
нормальних умов. (Ртуть (Нg) — метал, бром
(Вг) — неметал.)
Ведучий 1. Надаємо слово журі для підбиття підсумків. (Журі оцінює відповіді команд.)
Конкурс «Кулінарний»
Ведучий 2. Продовжуємо нашу конкурсну програму. Щойно ви мали змогу показати свої знання із
хімії. А тепер виявіть ще і свою кмітливість та почуття гумору. Але, звичайно, зробіть це через призму хімії.
Ведучий 1. Отже, протягом 5 хв ви повинні
придумати рецепт торта «Солодка отрута». Вкажіть:
речовини, що використаєте для приготування цієї страви (якщо знаєте, то і їх хімічні формули);
кількості речовин та спосіб приготування. Зробіть рекламу своєму витвору. Кому першому ви б
запропонували скуштувати
цей торт? Оцінюватимуться як знання предмета, так і почуття гумору.
Ведучий 2. Час пішов, ви працюєте. А для глядачів — хімічна вікторина. Хто дасть правильну
відповідь, матиме право додати одній із команд 0,5 бала або ж
виявити нейтралітет і не зараховувати отримані бали
жодній команді.
1. Назвіть формулу сполуки, якої в
людини масою 50 кг
міститься аж 35
кг . (Н20.)
2.Який з металів найтугоплавкіший?
(Вольфрам.)
3.У разі відсутності йонів якого
елемента кров людини не згортається? (Са2+)
4.Йони якого елемента надають крові
деяких тварин (павуків, молюсків) блакитного
кольору? (Сu2+.)
5.Назва якої країни походить від назви благородного
металу? (Аргентина.)
6.Яку воду називають «важкою»? (D20, Т20.)
7.Який хімічний елемент входить До складу всіх
органічних сполук? (Карбон.)
8.У трьох пробірках містяться гази: кисень,
повітря, вуглекислий газ. Як їх розпізнати? (Запалена скіпка в 02 горить
яскраво, у С02 гасне, у повітрі
— без змін.)
9.Який хімічний процес відбувається під час
відкривання пляшки з
газованим напоєм? (Розклад карбонатної кислоти: Н2С03
-> Н20 + С02.)
10. Який спирт не горить?
(Нашатирний.)
Ведучий 1. Надаємо командам слово для зачитування кулінарних рецептів торта «Солодка отрута».
Ведучий 1. Надаємо командам слово для зачитування кулінарних рецептів торта «Солодка отрута».
(Команди читають рецепти,
а журі підбиває підсумки конкурсу.)
Конкурс «Поясніть явища»
Ведучий
2. Наступний
наш конкурс має такі умови: наші асистенти показують вам хімічну реакцію, а ви повинні пояснити цей процес. Ілюструйте свої
відповіді, де потрібно, рівняннями реакцій. Якщо команда, що першою
відповідала, пропонуй правильне пояснення, їй зараховуються 3 бали. Якщо пояснення
неправильне, то право
висловити свою точку зору отримує команда суперників.
Дослід 1: луг +
фенолфталеїн — малинове забарвлення.
Дослід 2: Zn + Н2S04
= ZnS04
+ Н2 .
Дослід 3: 2 Na+ 2Н20
= 2NaОН + Н2.
Ведучий
1. Журі
підбиває підсумки.
(Журі оголошує результати
конкурсу.)
Конкурc
«Кросворд-навпаки»
Ведучий 2.
Команди
мають розв'язок хімічного кросворда. Залишилося лише... скласти
до нього запитання. На виконання цього завдання відводиться 5 хв.
Відповідь приймається в письмовому вигляді; за кожне правильно
поставлене запитання — 1 бал. Отже, до роботи!
Ведучий 1.
А з
глядачами ми продовжуємо хімічну вікторину. Умови залишаються такими самими.
11.Хто з учених відкрив закон збереження маси
речовин? (М.В.Ломоносов.)
12.Скільки літрів повітря необхідно для спалювання
вугілля, якщо кисню на це витратили 4,1 л ? (20,5 л .)
13.Яка масова частка натрій хлориду в розчині, якщо
для його приготування
взяли 20 г
солі і 180 г
води? (w(NaС1) = 20 /(180 + 20)
= 0,1, або 10 %.).

14. Чому розчин кухонної солі проводить
електричний струм, а розчин цукру - ні ? NаС1 -
електроліт, С12Н22011 - неелектроліт.)
15. Яка фомула газу, що має запах тухлих яєць? (Н2S)
16. Що спільного між благородними металами та
блатородними газами?
(Хімічна пасивність.)
17. Яка
вада може помутніти під дією видихуваного повітря? Чому?
(Вапняна. Са(ОН)2;
Са(ОН)2
+ С02 -» СаСО3 + Н20 былий осад.)
18.
Визначте ступінь окиснення хрому в алюміній дихроматі (NH4)2Cr2O7. ( +6)
19.Який метал називається «крилатим», і чому? (Алюміній,
використовується в літакобудуванні.)
20. В якій воді -
холодній чи теплій - кухонна сіль розчиняється швидше? (В теплій.)
Ведучий 2. Команди закінчили
працювати з кросвордом-навпаки віддають свої запитання на перевірку журі (оцінює
роботу вчитель хімії.). А поки що ми оголошуємо
наступний конкурс.
Конкурс
капітанів
Ведучий 1.
Змагання між
капітанами складається з трьох етапів. Отже, перше завдання для капітанів: із
запропонованого вам переліку хімічних елементів складіть якомога більше складних речовин,
утворених трьома елементами. Переможець отримує 1 бал. Для виконання завдання маєте 1 хв.
(На плакаті написані
знаки хімічних елементів: Н, О, S, Р, N, Fе.)
Ведучий 2.
На другому
етапі конкурсу каштани повинні назвати якомога більше формул кислот. У разі помилки
одного з капітанів змагання припиняється. Формули не повинні повторюватися.
Ведучий
1. І нарешті
третій, останній етап конкурсу. Хто першим здогадається, про яку сполуку йдеться?
(Капітанам пропонуються
однакові тексти завдання.)
Перший
елемент цієї речовини — сріблясто-білий метал, агрегатний стан якого за
н.у. не такий, як у всіх інших металів. У цій сполуці даний метал
двовалентний. Другий хімічний елемент — найпоширеніший газ повітря зі ступенем
окиснення +5. А третій елемент
має Ar, що дорівнює 16. (Нg(NOз)2.)
Ведучий 2.
А тепер
надаємо слово журі для підбиття підсумків капітанського конкурсу та
оголошення загального рахунку.
(Журі оголошує результати конкурсу.)
Домашнє завдання
Ведучий 1. І нарешті ми підійшли до останнього конкурсу
нашого змагання. Завдання обидві команди отримали тиждень тому і полягало воно
ось у чому: скласти оду хімії. Настав час познайомити вас із результатами
творчих мук. При оцінюванні враховуватимуться як безпосереднє прославляння
хімічної науки, так і почуття гумору. Отже, надаємо слово командам.
Ведучий 2. Поки журі підбиває підсумки КВК, ми пропонуємо
і командам, і болільникам подивитися цікаві хімічні досліди.
(Досліди проводяться з допомогою асистентів — учнів 9 класу.)
Дослід 1. «Хустка, що не згоряє».
Обладнання: хустка з бавовняної тканини, спиртівка,
щипці, довга скіпка, етиловий спирт.
Прополоскати хустку у воді, трохи відтиснути (вона має бути достатньо
вологою) і просочити спиртом. Захопити хустку за кінець щипцями, тримати в
простягнутій руці. Піднести до неї скіпку, що горить (дослід проводять двоє).
Спирт спалахує. Складається враження, що хустка горить. Але горіння
припиняється, а хустка залишається неушкодженою. Це відбувається тому, що
температура займання вологої тканини значно вища, ніж у спирту.
Дослід 2. .«Чарівна паличка».
Обладнання: фарфорова чашка, спирт, твердий калій перманганат,
концентрована сульфатна кислота, скляна паличка, спиртівка.
У фарфоровій чашці приготувати «кашу» з калій
перманганату та концентрованої сульфатної кислоти. Скляну паличку опустити в
свіжоприготовлену окиснювальну суміш, відразу доторкнутися до вологого ґнотика
спиртівки. Виникає вогонь.
«Чарівну паличку» можна підготувати й інакше. Спочатку
кінець змочити концентрованою сульфатною кислотою, потім нанести на неї
кристалики калій перманганату.
Виконання досліду потребує тренувань. Подібним чином можна
запалювати свічку, до ґнотика якої заздалегідь прикріплюється ватка, змочена
спиртом або одеколоном.
Дослід 3. а)Зміна забарвлення розчинів (луг +
фенолфталеїн +кислота + луг).
б) Забарвлення
полум’я
Обладнання: спиртівка, сталеві ложечки, твердий барій хлорид,
твердий літій гідроксид.
Внести в полум'я спиртівки тверді речовини. Від ВаСІа
полум'я забарвлюється в зелений колір, від LiОН — у малиновий.
Дослід 4. «Чорна змія».
Обладнання: емальований кювет (велика тарілка), промитий
та прожарений річковий пісок, твердий натрій гідрогенкарбонат
(питна сода), цукрова пудра, етиловий спирт:
У кюветі або в тарілці змішати пісок зі спиртом, формуючи
його конічною мензуркою. У центрі конуса зробити заглиблення, у яке помістити
суміш з 10 г
натрій гідрогенкарбонату та 65
г цукрової пудри (у ході підготовки ми переконалися, що
це дуже велика кількість речовин, достатньо і п'ятої частини — 2г №НС03 та
13 г
пудри). Підпалити спирт. Із цукрової маси, що перетворюється спочатку в
карамель, «виповзає» «чорна змія». Розміри змії залежать від тривалості горіння
спирту.
Дослід 5.
«Вогняна доріжка» (папір, на якому зроблено напис розчином КNO3, підпалювання).
Ведучій 1. Надаємо
слово журі для оголошення підсумків гри. Журі оголошує і аналізує результати останнього
конкурсу і всієї гри.)
Дякуємо
командам за цікаву гру, а глядачам — за увагу. На все добре!
Немає коментарів:
Дописати коментар